Sisältöön »
 

Blogi

Yrittäjä, haluatko lehtijuttuun? Näin se onnistuu

Hei, olisi kiva saada yritykselleni medianäkyvyyttä. Tekisitkö minusta lehtijutun johonkin mediaan?

Olen työskennellyt kirjoittavana toimittajana viimeiset parikymmentä vuotta, ja kuulen ylläolevaa tarjousta säännöllisin väliajoin. Valitettavasti medianäkyvyys ei kuitenkaan toimi aivan näin.

Lähtökohtaisesti suurelle yleisölle ei ole uutinen, että ihminen on perustanut yrityksen. Jotta julkaisukynnys ylittyy, tarvitaan jotain yllättävää, uutta ja erilaista – oivallus, joka herättää lukijan huomion.

Ennen kuin lähestyt toimittajaa tai lehden toimitusta, mahdollisuutesi medianäkyvyydelle paranevat merkittävästi, kun teet itse ensin pohjatyöt kuntoon.

1. Löydä tarinasi

Onko elämässäsi tapahtunut yllättäviä käänteitä? Oletko voittanut vaikeuksia, tehnyt jotain massasta poikkeavaa, vaihtanut elämäsi suuntaa?

Koukuttavat elämäntarinat vetoavat aina. Mutta jos sellaista ei juuri sinun taustastasi löydy, pohdi ainakin, mitä sellaista yrityksesi tarjoaa, jota ei ole kenelläkään muulla. Mikä on suosituin palvelusi tai tuotteesi, jota asiakkaat palaavat tilaamaan yhä uudestaan?

Toimittajana minä tarvitsen lehtijuttuihini konkretiaa, juonenkäänteitä ja tunnetta. Jotain sellaista, joka pysäyttää lukijan niille sijoilleen ja saa tämän hotkaisemaan tekstin alusta loppuun.

Tarinallisuus on nykymediassa vahva trendi. Jos se on valmiina, juttuidea menee yleensä läpi helposti.

2. Lähesty vain yhtä mediaa kerrallaan

Lehdillä on krooninen pula tarinoista, joita ei ole vielä kerrottu. Jokainen media haluaa olla ensimmäisenä kertomassa yleisölle uudesta keksinnöstä tai asiasta.

Kun lähestyt toimittajaa tai lehden toimitusta, tee selväksi, että tarjoat ideaasi ensimmäisenä heille. Yleinen tiedote on hieman eri asia ja sillä on hieman eri tavoite: nyt puhun nimenomaan henkilökohtaisesta lähestymisestä, vapaamuotoisesta meilistä.

Itse kiinnostun parhaiten minulle suoraan osoitetusta, personoidusta viestistä, jota ei ole lähetetty muille. Vielä enemmän innostun, jos kuulen, ettei mikään media ole kuullut ideasta ennen minua. Se kun lisää mahdollisuuksiani freelancerina myydä artikkeli asiakkailleni.

 3. Meilaa ytimekkäästi, älä kutsu kylään

Toimittajat ovat kiireisiä ja kustannustehokkaita: asiat pitää saada tapahtumaan nopeasti ja aikataulussa, ei vatvoen ja velloen.

Moni minulle juttuideaa itsestään ehdottanut tuntuu olettavan, että minusta olisi muuten vain kiva tulla hengailemaan yrityksen tiloihin ja aistimaan yleistä tunnelmaa, ennen kuin juttu on myyty mediaan. Ajatus on kaunis, muttei valitettavasti enää tätä päivää. Minulle hengailu kun tarkoittaa ilmaista, ylimääräistä työtä. Palkkioni saan vasta, kun teksti on valmis.

Toisin sanoen: suosi sähköpostia. Pyri siinä kertomaan olennainen lyhyesti ja ytimekkäästi – kysyn kyllä lisää tarvittaessa.

Ja lopuksi: jos ideasi ei tällä kertaa tärpännyt toimituksessa, se ei kerro sinusta mitään. Lehdessä saattaa olla esimerkiksi hiljattain julkaistu hieman samankaltainen artikkeli. Voi hyvin olla, ehdotuksesi tulee toimituksessa myöhemmin mieleen jossain muussa yhteydessä.

Onnea matkaan!

 

Yrittäjä, haluatko lehtijuttuun? Näin se onnistuu

Rosanna Marila on toimittaja, tietokirjailija, kouluttaja ja yrittäjä. Hän kirjoittaa tarinallisia sisältöjä Suomen suurimpiin aikakaus- ja asiakaslehtiin, mediatoimistoille ja yrityksille. Hän on juuri julkaissut yksinyrittäjille suunnatun rahakirjan Lisää liksaa! – Itsensätyöllistäjän tsemppikirja parempiin palkkioihin (Alma Talent) yhdessä Sanna Walleniuksen kanssa.

Rosanna suhtautuu intohimoisesti yksinyrittäjien oikeuksiin. Vapaa-ajallaan hän rentoutuu perheen, ystävien, hyvän kirjan ja podcastien parissa.

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

14.05.2024
klo 17:00

KUTSU: Keuken tekoälyilta: Järkipuhetta ja keinoja hyötyä tekoälystä

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori