Sisältöön »
 

Blogi

Kieleni rajat ovat maailmani rajat

Filosofi Ludwig Wittgenstein kiteytti osuvasti ihmisen ajattelua. Sama soveltaen pätee myös yrittäjän liiketoiminnan kansainvälistämiseen. Mitä ei tiedä tai ei osaa sanoittaa muodostaa rajat oman liiketoiminnan kehittämiselle. Ja toisaalta mitä enemmän pyrkii hallitsemaan ”tuntemattomia” liiketoiminnan epävarmuuksia, sitä enemmän joutuu rajaamaan pois mahdollisuuksia. Pirullinen noidankehä.

Muutamassa vuosikymmenessä on Suomi kehittynyt ulos siitä taloudesta, joka nojasi ulkomaankaupassaan pelkästään paperiin, metsään ja teräkseen. Nokian kännykkäbisneksen siivittämänä kansainvälistyvä kuluttajabisnes on saanut uusia muotoja ja toimialoja.

Edelliselle sukupolvelle Suomi oli kotimarkkina, tänä päivänä kotimarkkina on Euroopan Unioni. Tavarat ja pääomat liikkuvat EU-alueella vapaasti. Euroopan ulkopuolinen markkina on monelle yritykselle henkisesti vasta se ensimmäinen oikea kansainvälistymisen paikka. Digitaaliset tuotteet ja verkkokaupan kehitys mahdollistavat jokaiselle yrittäjälle kansainvälistymismahdollisuuden. Samalla se hämärtää perusasioiden tärkeyttä ja luo uusia juridisia haasteita toiminnalle sekä tuotteille.

Kasvu ja kansainvälistyminen perustuu epävarmuuden siedolle, rohkeudelle ja uskolle omaan menestykseen. Epävarmuutta voi vähentää laittamalla perusasiat kuntoon. Silloin kun kansainvälistymällä päätetään hakea kasvua, toimii Suomi hyvänä testimarkkinana. Vain harvoin ulkomailla pärjää sellaisilla tuotteilla ja palveluilla, jotka eivät menesty Suomessa. Poikkeuksiakin löytyy. Suomessa on hyvä testata niin tuotteen ominaisuuksia, markkinointia, tilaus-toimitusprosesseja, hinnoittelua, maksuliikennettä kuin myös asiakaskokemuksia. Virheiden korjaaminen Suomessa on moninkertaisesti halvempaa kuin Suomen ulkopuolella. Kun reitti onnistumiseen on laadittu, tuotteet valmiina ja rahti lastattu, voidaan suuntaa muuttaa vauhdissa paljon helpommin kuin navigoida satamassa seisovaa laivaa.

Kannustan kaikkia kansainvälisestä liiketoiminnasta kiinnostuneita yrityksiä ja yrittäjiä kokeilemaan siipiään Suomen ulkopuolella. EUn kotimarkkinalla asuu 400 miljoonaa kuluttajaa, joten potentiaali on valtava. Myös kilpailu on kovaa. Huolellisella suunnittelulla, harkituilla askelmerkeillä ja hallitulla riskillä vain taivas on rajana. Joitakin vuosia sitten sain juristilta kansainvälisen liiketoiminnan kehittämiseen liittyen kultaakin kalliimman neuvon; ”Sellaista riskiä ei voi ottaa, jos sen realisoitumisen kanssa ei voi elää. Oli riskin realisoituminen kuinka epätodennäköistä tahansa.” Viisas neuvo, oikeastaan mille tahansa elämän osa-alueelle.

Tule Keukeen laajentamaan niin ”kielesi kuin maailmasi” rajoja. Me tuemme ja neuvomme sinua matkasi eri vaiheissa.

Atte Varsta

Kieleni rajat ovat maailmani rajat

Atte Varsta on Keuken asiakkuuspäällikkö ja hänen vahvuutenaan ovat kasvuun ja kansainvälistymiseen liittyvät strategioiden, liiketoiminnan konseptoinnin, markkinoinnin, asiakkuuksien ja brändäyksen kehittäminen. Keuken ulkopuolella Atte toimii itsekin kansainvälisenä monialayrittäjänä ja kirjoittaa syksyllä ilmestyvää Elvis kirjaa.

 

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

24.04.2024
klo 17:00

Kutsu: Keuken myynti- ja markkinointi-ilta: Myyntiä digitaalisessa maailmassa analogisille ihmisille

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori