Sisältöön »
 

Blogi

Tätä on myynti nyt, kun markkinointi ja myynti liittyvät toisiinsa

Miten määrittelisit myynnin tai markkinoinnin tällä hetkellä? Itse ajattelen, että myynti on jollakin tavalla se aika pieni hetki asiakkuuden aikana, jolloin jokin tietty tarve on rajattu, ostaja on ymmärtänyt siihen liittyvät asiat ja mahdolliset palvelut, saanut tarjouksen ja päättänyt, että tarjottu palvelu ja sen hinta ovat riittävän sopivat siihen, mitä hän on etsimässä. Entä kun mietit, miten ostavat asiakas tänä päivänä päätyy tähän tilanteeseen?

Kaikkien tilastojen mukaan ostava asiakas on digitaalisten kanavien ja sisältöjen äärellä jopa 60–70 prosenttia koko ostamiseen käyttämästään ajasta! Onko se myyntiä vai markkinointia? Kuluttajakaupassa ostaminen tapahtuu yhtä enemmän täysin digikanavilla ja myös yritystenvälisessä kaupassa verkkokaupparatkaisut tulevat yleistymään.

Tosiasia on, että myynti menee verkkoon sisältöinä ja palvelupolkuina yhä vahvemmin. En silti sano, että myyntitapaamiset tulisivat kokonaan jäämään pois etenkään yritysten välisestä kaupan käynnistä, mutta niiden ajankohta muuttuu, kun asiakas on entistä valveutuneempi ja oppineempi silloin kun hän myynnillisen keskustelun haluaa yrityksen edustajan kanssa ottaa.

Myyntitapaamisiin käytetty aika vähenee mutta myyntitapaamisten luoma lisäarvo, asiakasymmärrys ja ratkaisun ehdottaminen ovat asiakkaalle tärkeä vaihe ostoprosessissa edelleen. Asiakas tulee siihen valmiimpana kuin aikaisemmin ja odotukset ovat korkealla. Siellä ei enää myydä yritystä tai tuotteita vaan asiakas odottaa siinä heidän tilanteeseen ja kontekstiin ymmärrystä ja ratkaisuehdotuksia.

Olen sparrannut myynti- ja markkinointitiimejä yli viisitoista vuotta. Yksi käyttämäni esimerkki kertoo hyvin myynnin ja markkinoinnin sulautumisesta yhteen ja samaan prosessiin ostavan asiakkaan näkökulmasta:

Jos tarkastelemme asiakkaan ostoprosessia janalla, jossa tapahtuu erilaisia toimenpiteitä, huomaamme, että digitaalisen markkinoinnin kanavien käyttäminen, uutiskirjesisällöt, referenssien lukeminen, myyjän tapaaminen messuilla tai palaverissa sekoittuvat tiiviisti yhteen ja samaan ostoprosessiin. Ei ole enää mitään viivaa tai väliä sillä, milloin loppuu markkinointi ja milloin alkaa myynti!

Asiakas voi samaan aikaan saada yrityksen uutiskirjeen ja lukea somesisältöä, kun hän sopii tapaamista myyjän kanssa tai jopa on juuri tapaamisessa myyjän kanssa.

Uusi myynnin ja markkinoinnin yhteispeli

Myynti ja markkinointi ovat apua ja tukea asiakkaalle tänä päivänä. Nämä eroavat toisistaan vain siinä, että niissä käytetään erilaisia taktiikoita. Myynti kohdentuu yhdelle henkilölle tai päättäjätiimille, markkinointi pyrkii auttamaan kohdennetusti asiakkaita koko osto- ja asiakasmatkan aikana.

Molempien silti tulisi puhutella samoista vahvuuksista ja samoista teemoista kohdennetusti samoja ostajapersoonia. Vain tätä kautta saamme asiakkaillemme luotettavan, vahvan ja selkeän kuvan yrityksemme osaamisesta, tarjoomasta ja olemme sen kautta selkeä ja houkutteleva palveluntarjoaja.

Mitä yhdenmukaisempi viesti ja sanoma meillä on asiakkaillemme riippumatta kanavista tai keinoista, sen luotettavamman kuvan itsestämme annamme. Myynnin ja markkinoinnin pitää puhua samaa tarinaa ja yhdessä ymmärtää potentiaalisen asiakkaan ostomatkan tarpeita ja tukea sitä. Kaikki säröt, epäloogisuudet, liiallinen tuotepuhe, tuotepainotteinen viesti tai liiallinen painotus vain yrityksen omaan tarjoomaan ja tekemiseen vieraannuttaa asiakasta ja saa aikaan epäluuloa enemmän kuin houkuttelisi ostamaan.

Älä liikaa erota myynnin ja markkinoinnin prosesseja toisistaan. Ei asiakaskaan mieti, onko hän myynnin vai markkinoinnin puheilla. Hän hakee itselleen ratkaisua eikä hän mieti mikä funktio tai organisaation osa häntä eniten yrityksestänne auttaa.

Yhdenmukaisuus on päivän sana!

  

 

Tätä on myynti nyt, kun markkinointi ja myynti liittyvät toisiinsa

Katri Tanni on pitkän linjan B2B markkinoinnin ja modernin myynnin ammattilainen joka uskoo strategiseen sisältömarkkinoinnin voimaan. Katri on julkaissut kolme teosta B2B markkinoinnista joista viimeisin, Ostamisen uusi aika ilmestyi lokakuussa 2022.

 

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

10.04.2024
klo 17:00

KUTSU: Keuken talousilta: Miten maailmantalous vaikuttaa omaan yritykseeni?

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori