04.10.2018
Tiedote 4.10.2018
Keskiuusimaalaiset yritykset tunnistavat, mitä haluavat kehittää omassa yrityksessään. Tämä käy ilmi Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy:n (Keuke) tuoreesta asiakastyytyväisyyskyselystä. Neuvontaa haettiin kuluneena vuonna yhä yksilöidympiin tarpeisiin. Esimerkiksi henkilöstö- ja rekrytointiasiat ovat kiinnostaneet kuluneena vuotena aikaisempaa enemmän.
– Tämä on suoraan johdettavissa parantuneesta taloudesta ja työllisyystilanteesta. Yritysten täytyy hieman enemmän miettiä, mistä saa osaavaa työvoimaa ja miten voi kehittää omaa työantajaimagoaan houkuttelevaksi, toteaa Keuken yrityspalvelupäällikkö Riitta Backman.
– Markkinointi -ja myyntineuvonnan kysynnän laskeminen viestii samasta asiasta. Kun kauppa käy ja tilauskirjat ovat täynnä, ei yrityksen markkinointia koeta niin akuutiksi kehittämiskohteeksi.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin elo-syyskuun aikana sähköisenä webkyselynä, ja se lähetetiin 941 Keukessa kuluneen vuoden aikana asioineelle yritysasiakkaalle ja siihen vastasi 143 asiakasta. Kysely on tehty samanmuotoisena seitsemän kertaa. Tänä aikana Keuken tunnettuus on kasvanut 18 prosentista 54 prosenttiin. Reilut puolet asiakkaista siis kertoi, että Keuke oli tuttu toimija entuudestaan.
Keuke aloitti uusien yritysten neuvonnan vuoden 2018 alusta. Tilastoissa tämä näkyy asiakasvolyymin kasvuna. Asiakastyytyväisyys on pysynyt uusien palvelujen myötä edelleen hyvin korkeana.
– Uusyritysneuvonnassa käyneistä asiakkaista 44 prosenttia päätyi perustamaan oman yrityksen. Luku kertoo siitä, että neuvonnan ansiosta vielä hiomattomat liikeideat karsiutuvat pois. Ja juuri se on niitä neuvonnan tärkeimpiä hyötyjä, Riitta Backman sanoo.
Yhä useampi yritys kokee, että Keukesta saadusta neuvonnasta on merkittävä hyöty toiminnan kehittämisessä. Jopa 92 prosenttia Keuken asiakastyytyväisyystutkimukseen vastanneista kertoi saaneensa apua juuri niihin asioihin, joihin apua hakikin. 84 prosenttia vastanneista koki, että yritysneuvonnasta oli konkreettista hyötyä oman liiketoiminnan kehittämiseen.
Keuken asiakkaista 92 prosenttia sai neuvonnasta vahvistusta omille suunnitelmille ja 83 prosenttia ryhtyi heti toimenpiteisiin neuvonnan tuloksena.
– Asiakkaiden tyytyväisyys palveluja kohtaan ja erityisesti neuvonnasta koettu hyöty on parantunut jälleen edellisestä vuodesta. Se on mahtava osoitus yritysneuvonnan tarpeellisuudesta.
Keuken asiantuntijat saivat asiakkailta arvosanaksi asiantuntijuudesta 8,9 (asteikolla 4–10). Ripeydestä tuli arvosanaksi 9,1 ja palveluhalukkuudesta 9,3. Lähes kaikki asiakkaat, 97 prosenttia vastanneista, ovat valmiita suosittelemaan Keuken palveluja toisille yrittäjille.
Lisätietoja: Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy:n yrityspalvelupäällikkö Riitta Backman, puhelin 050 305 6771. www.keuke.fi. Olemme myös Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, Youtubessa ja LinkedINissä.
24.04.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi