Artiklar

01.03.2021

Försäljningen tas till webben

Löpskor, tårta och veckans matuppköp. Många av dina kunder har säkert märkt att de kan köpa nästan vad som helst på nätet nuförtiden. Har du tänkt på möjligheten att de i framtiden kunde köpa också ditt företags produkter och tjänster där?


Det senaste året har varit en guldålder för webbutiker eftersom coronabegränsningarna har flyttat en stor del av köpandet till webben. Både besökarna och köpen i webbutiker har ökat explosionsartat och i många fall har de också hållit fysiska butiker stående.

Coronaviruset gjorde sitt för att öka webbutikernas popularitet, men faktum är att webbhandeln har ökat avsevärt redan i flera år. Tack vare den snabba digitaliseringen har allt fler konsumenter märkt hur lätt och bekvämt det är att shoppa hemma i soffan.

Hur länge den rådande undantagssituationen kommer att vara är svårt att förutse. Men det är mycket sannolikt att ändringarna i människors köpbeteende kommer att bestå.

Nu om någonsin är det bra att fundera på om ditt företag kunde sälja sina produkter och tjänster också på nätet.

 

Kom ihåg användarvänligheten

Samtidigt som webbhandeln har ökat har också olika webbutikslösningar utvecklats med stormsteg. Det finns många olika webbutiksplattformar, så oavsett om du behöver en butik där du kan sälja några produkter eller en mer omfattande lösning så finns det säkert en som passar dina behov och din budget.

Vilken lösning som är bra just för ditt företag kan vara bra att fundera på med en expert. På så sätt kan du se till att din webbutik blir användarvänlig, funktionssäker och framför allt lönsam.

På grund av det exceptionella året har många företagare haft bråttom att grunda en webbutik och få igång försäljningen. Men eftersom webbutiken säljer och representerar företaget dygnet runt och året runt lönar det sig att satsa på planeringen och byggandet av den.

Satsa på synlighet

En bra webbutikslösning hjälper inte om inte kunderna hittar din butik i det enorma nätet. Därför är det viktigt att också sköta om synligheten i sökmotorer samt marknadsföring.

Marknadsföring av en webbutik är långsiktigt och systematiskt arbete. Effektiv och produktiv digimarknadsföring kräver ständigt provande och lärande samt kontinuerlig uppföljning. På många branscher är konkurrensen om synlighet i sökmotorer och på sociala medier hård och därför är det bra att öka sin webbutiks synlighet även med betald marknadsföring.

Ju fler besökare webbutiken får desto fler köper antagligen också och hämtar pengar till företagets kassa. I bästa fall ökar webbutiken också den fysiska butikens synlighet och hämtar fler kunder också till den.

Det är bra att minnas att ingen webbutik någonsin är helt färdig. Världen runt oss förändras med fart och webbutiken behöver också utvecklas kontinuerligt. Webbutiken är alltså ingen snabb patentlösning, men med konsekvent arbete kan den bli en viktig och lönsam del av ditt företags verksamhet.

 

Top 5 – tänk på det här när du grundar en webbutik

  1. Välj en lämplig webbutiksplattform. Vill du sköta butiken själv eller litar du på en färdig tjänst? Behövs det ett affärssystem?
  2. Skapa ett produktträd. Hur blir butiken tydlig och användarvänlig?
  3. Synlighet. Hittar kunderna till din webbutik? Kommer din butik till exempel fram i organiska sök på Google? Borde du använda betald marknadsföring?
  4. Hur skiljer du dig från konkurrenterna? Kommer kunderna ihåg din butik och dina reklamkampanjer? Ger produktbilderna och beskrivningarna tillräckligt med information?
  5. Uppföljning och utveckling. Får du tillräckligt med analysdata om din butik för att kunna utveckla den?
 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

 GÅ MED I E-POSTLISTAN

 

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab

Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

› Visa på kartan

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 

Keuke, Development Centre Ltd. Helsinki Region North, aims to create growth for the region thorough counselling and supporting local businesses. Our services include for example:

Our clients, local SME′s, have insofar been exceedingly satisfied with our services, and we strive to keep it that way.

Keuke is owned by seven municipalities in Central Uusimaa: Kerava, Järvenpää, Tuusula, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo and Karkkila and our services are free of charge for our clients.

Helsinki Region North, Central Uusimaa, has an excellent logistic position at the border of the best markets. It is part of the Helsinki metropolitan area and is the gateway to Finnish, European and Eastern markets, such as Russia and the Baltic countries.

Our Contact details:
Address: Puuvalonaukio 2D, 2rd floor
Kerava

Tel: +35850 341 3210

Keuke, Utvecklingscentret för Mellersta Nyland, är ett företagsrådgivningsbolag som ägs av sju kommuner i Mellersta Nyland. Vi sträver efter att skapa tillväxt på området genom att stöta och rådda små och medelstora företag i till ex. följande frågor:

Utöver dessa tjänster, organiserar vi också flera större evenemang och utbildningar om året med varierande tema inom affärslivet.

Keukes rådgivningstjänster är kostnadsfria och betjänar företag som är verksamma i våra ägarkommuner: Borgnäs, Högfors, Kervo, Nurmijärvi, Sibbo, Träskända och Tusby.

Våra kunder har såtillvida varit väldigt nöjda med våra tjänster och vi kämpar för att det kommer att vara så också i framtiden.

Ytterligare information:

Elina Duréault, företagsrådgivare
gsm 050 3668 588

Elina Pekkarinen, verkställande direktör
gsm 050 549 2213

E-post: förnamn.efternamn(at)keuke.fi

SIBBO

Sibbo är en snabbt växande tvåspråkig kommun som ligger på ca 25 km:s avstånd från Helsingfors och Borgå och är en del av huvudstadsregionens ekonomi- och pendlingsregion. Sibbos läge invid Lahtis och Borgå motorvägar är logistiskt sett utmärkt. Man når Helsingfors-Vanda flygplats samt Nordsjö hamn under en halv timme.

Sibbo kommun säljer företagstomter på Lönnbacka företagspark och Bastukärr logistikområde.

Bastukärr arbetsplatsområde omfattar ett område på ca 230 hektar invid Kervovägen. Området lämpar sig väl för logistikfunktioner som kräver stort utrymme. Även serviceföretag kan etablera sig på området.

Lönnbacka företagsparkets arbetsplatsområden är beläget invid Mårtensbyvägen mellan Nickby och Tallmo. Det finns lediga företagstomter på området.

Lediga företagstomter och lokaliteter:
http://www.sipoo.fi/se/service/bygga_och_bo/tomter_till_salu
http://www.sipoo.fi/se/kartor