01.09.2021
När Samuli Salonen gick med i Linkedin 2014 var hans mål att främja sin egen anställning. Sedan dess har Linkedin vuxit till en betydande försäljnings- och marknadsföringskanal för honom.
- Jag blev verkligen ivrig med Linkedin 2017 när jag flyttade till Helsingfors. Jag hade inte så många bekanta i stan förut och jag ville utöka mitt nätverk. Linkedin visade sig vara en bra kanal för det, säger Salonen.
Idag når Salonens skrifter i genomsnitt 15 tusen människor, men de mest populära samlar upp till 100 tusen intryck. Enligt Salonen är det möjligt att få billig synlighet på Linkedin.
- Det är dock värt att komma ihåg att ökad synlighet kräver aktivt arbete. Jag använder Linkedin själv i genomsnitt 1-2 timmar om dagen. År med investeringar lönar sig dock och i dag kan jag nå fler människor med en uppdatering än många når med en marknadsföringsinvestering på flera tusen euro.
Men hur hjälper ökad synlighet på Linkedin dig att sälja mer?
- Det viktigaste med försäljning är förtroende. Ju mer framträdande person du är, desto mer bekant kommer människor att uppleva dig. Och det är alltid mycket lättare att starta ett företag med en bekant person än med en främling, säger Salonen.
Salonen betonar Linkedins styrka är, till skillnad från andra sociala mediekanaler, att den ger en heltäckande bild av personens bakgrund, arbetshistoria och kompetens.
- Jag köper tillexempel ingenting från någon som inte är på Linkedin. Applikationen fungerar också i andra riktningen, eftersom jag kan använda Linkedins sökfunktioner för att identifiera lämpliga kunder och lära känna dem i förväg. Detta är viktigt eftersom försäljningsarbetet alltid handlar om mänsklig interaktion.
Enligt Salonen är Linkedin också en bra kanal för att nå potentiella kunder tidigt i köpvägen.
- Studier visar att köpare går igenom upp till 50 procent av köpvägen innan de kontaktar företaget. Genom att vara aktiv på Linkedin, dela information med följare och generera mervärde kommer du att kunna betjäna dem redan innan de kontaktar dig.
När man talar om förtroende och kundservice vill Salonen också betona vikten av äkthet.
- Enligt min erfarenhet lyckas Linkedin bäst genom att vara avslappnad och ärlig. Människor vill inte bara läsa expertsjargong utan mänskliga tankar om arbetslivet. Det är därför du bör börja modigt och leta efter en stil som passar dig, uppmuntrar Salonen.
Salonen tror att företag i framtiden också vill köpa ännu mer online. Därför är det nu, om någonsin, rätt tid att aktivera sig också på Linkedin.
- I synnerhet yngre konsumenter köper nu nästan allt via olika webbutiker och applikationer. Under de närmaste åren kommer denna trend att spridas allt starkare till företag också.
Enligt Salonen kommer de som visas online och i sökmotorer att vara de mest framgångsrika.
- Google är känt för att inte avslöja sina algoritmer, men det verkar fortfarande gynna företag och människor som är aktiva på sociala medier. Det är dock inte värt att bygga allt utifrån en applikation, men det är värt att öka din egen synlighet i flera kanaler, föreslår Salonen.
Samuli Salonen är försäljningsdirektör för marknadsföringsbyrån Advance B2B, och en LinkedIn-influencer med mer än 14 000 följare. Samuli använder Linkedin i försäljningen i sitt arbete med Advance B2B och utbildar människor i försäljning och användningen av LinkedIn. Salonen är också en bostadsinvesterare.
Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo
050 341 3210
keuke@keuke.fi