Innehåll »
 

Artiklar

13.04.2022

5 idéer till inlägg på sociala medier

När du har tagit i bruk sociala medier som en av ditt företags kanaler för marknadsföring och varumärkesbyggande, är nästa steg att skapa innehåll. Det viktigaste i sociala medier är regelbundenhet och aktivitet, snarare än perfekta och finslipade inlägg.

Men vad ska man publicera i sociala medier? Det här vållar de flesta av oss huvudbry ibland. Var och en av oss har säkert då och då svårt att komma på inläggsidéer. Här får du 5 enkla och fungerande idéer till inlägg på sociala medier:

1. Presentera ditt företag och dig själv

Publicera ett inlägg där du med egna ord berättar vem du är, när du har grundat ditt företag, varför ditt företag finns och hur du kan hjälpa dina följare. I sociala medier är det oftast ansiktsbilder som får mest reaktioner, så tveka inte att låta ditt ansikte synas i ditt företags sociala medier. Det gör också ditt företag mänskligt och lättare att närma sig.

2. Berätta om din dag med hjälp av ig-berättelser

Gör korta videor om din typiska arbetsdag för Instagram-berättelser. Det ger dina följare en bild av att de känner dig och ditt företag bättre. Känslan av bekantskap ökar följarnas förtroende för ditt företag. I berättelserna passar ett mer avslappnat grepp bättre än slipat innehåll som gjorts efter manus. Låt din kreativitet blomstra!

3. Svara på frågor

Gör ett inlägg där du i bildtexten ber följarna ställa frågor till dig. Det här är ett bra sätt att få fler reaktioner på ditt inlägg. Ju fler reaktioner ditt inlägg har, desto intressantare klassificerar Instagram ditt konto som. Frågor ökar interaktionen och väcker intresse för ditt företag. Pröva också på att ställa frågor i Instagram-berättelser.

4. Dela ett roligt fakta om dig själv

I sociala medier ger vi ofta en lite mer förskönad bild av vårt företag och oss själva. Ibland är det en god idé att spräcka den här förskönade bilden och dela överraskande och roliga fakta. Det är också ett bra sätt att urskilja sig bland alla förskönade inlägg och få mer synlighet och skapa kontakt med följarna. Det är bra att skriva upp roliga fakta på förhand så du minns dem vid behov. Här fungerar ett avslappnat och humoristiskt grepp bäst. Ta inte dig själv på alltför stort allvar.

5. Behind the scenes-material

Det här betyder att du delar material om vad som sker bakom kulisserna. Du kan ta bilder av din arbetsplats och visa var och hur du arbetar. Du kan filma korta videor om hur du förbereder dig för din arbetsuppgift eller hur ditt företags produkt kommer till. Med andra ord vad som händer bakom din kanal och dina bilder. Bakom kulisserna-materialet ska helst vara realistiskt, snarare än slipat. Dina följare lär känna ditt företag och också dig bättre. Våga visa din genuina personlighet!

Vill du ha sparring i digital marknadsföring och hantering av sociala medier? Boka tid för ett kostnadsfritt rådgivningsmöte 

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy