Innehåll »
 

Artiklar

17.03.2022

Företagarens välbefinnande är en garanti för företagets framgång

Man ser till att löntagare mår bra i arbetet, men företagaren ansvarar själv för att ta hand om sin arbetshälsa. Tänk på dig själv som en löntagare. Ta ansvar för att du orkar. När du mår bra, blir ditt företag mer sannolikt framgångsrikt. En produktiv människa mår helhetsmässigt bra.

Vilka faktorer påverkar ditt välbefinnande och upprätthåller din hälsa? Läs tipsen nedan om hur du kan hjälpa dig själv och ditt företag att må bättre.

Återhämtning ger resurser

Tillräcklig återhämtning är en förutsättning för att vi ska orka och företagarens arbetsförmåga är en förutsättning för företagets framgång. Det borde finnas tid för återhämtning varje dag. Se till att du dagligen har ledig tid utanför jobbet. Återhämtande aktiviteter är inte prestationer och tär inte på krafterna, utan de ger dig mer energi. Gör något som du njuter av och tycker om.

Små pauser varje dag under arbetsdagens lopp hjälper dig att orka och återhämta dig. Håll en ledig dag varje vecka. Kom också ihåg att hålla ordentlig semester en gång om året. Genom att ta hand om dig själv tar du hand om ditt företag.

Sköt om din allmänkondition

Kroppen behöver mångsidig rörelse. Det är bra att identifiera vad som passar dig. Om ditt arbete är fysiskt belastande är det bra att se till att kroppen som motvikt till ansträngningen får göra något lugnt som stöder återhämtningen. Den som sitter mycket i arbetet ska å sin sida komma ihåg att röra på kroppen som motvikt till stillasittandet. 

Det behöver inte handla om en motionsprestation som tar mycket tid, utan vardagsmotion går också bra. Du kan till exempel promenera i skogen under möten eller passa på att gå några varv runt kvarteret när du hämtar lunch. När du är i skick fysiskt, orkar din kropp mer.

Lite motion påverkar den fysiska konditionen, men också den psykiska hälsan. Det avspeglar sig i sin tur direkt på ditt företags verksamhet. Identifiera dina behov av motion och hur det passar dig att röra på dig. Börja hellre smått och få in lämplig fysisk aktivitet varje dag.

Pruta inte på sömnen

Vikten av sömn kan inte betonas nog. Din kropp och hjärna behöver varje natt tillräckligt med återhämtande sömn för att du ska kunna fungera. Du vet säkert känslan av att allt verkar svårare när du är trött. Lär dig hålla en regelbunden sömnrytm och reservera tillräckligt med tid för att sova. Varva ner om kvällarna i god tid före läggdags. Stäng datorn och jobba inte i sängen. Reservera sovrummet och sängen för vila. Inte sover ju lönearbetare heller på kontoret.

Om du prutar på mängden sömn, kommer det att märkas i din ork och arbetsförmåga. När du är trött är du mindre produktiv och det syns i slutändan i ditt företags resultat.

Du är mer än ditt företag

Vi människor är sociala varelser. Vi är inte skapta för att jämnt gå ensamma. Se till att dina sociala relationer inte lider på grund av ditt arbete. Sköt om dina människorelationer och jobba inte hela tiden. 

Planera ditt arbete och gör upp tidtabeller för din arbetsdag. Lova inte för mycket utan se till att ha realistiska arbetstidtabeller. Lär dig också att gallra och säga nej. Ordna tid för familj och vänner. Arbetet väntar nog. Forskning visar att de lyckligaste människorna har bra sociala nätverk. Det sociala nätverket ger också stöd och trygghet.

En lång arbetsvecka då och då tär inte nödvändigtvis på krafterna, men på lång sikt är det skadligt. När arbetsförmågan lider, lider också ditt företag. Kom ihåg måtta med allt. Också i arbetet.

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy