Innehåll »
 

Artiklar

01.12.2021

Ett starkt företag anpassar sig och förändrar marknaden

Vi blev bekanta med ordet resiliens under coronapandemin. Det innebär att människor och sammanslutningar kan handla i föränderliga förhållanden och möta olika slags störningar och kriser. Resiliens betyder också förmåga att återhämta sig och ta sig igenom kriser, till och med bli starkare efter krisen.

Också inom affärsverksamhet talas det om företagens resiliens. Under coronakrisen klarade sig vissa företag bättre än andra – varför?

– Vissa företag var smidigare att se och ta i bruk till exempel nya distributionskanaler och andra sätt att erbjuda sina tjänster. Ju mer olika slags kunnande det finns i företaget och ju fler tjänster som riktar sig till olika målgrupper det har, desto stadigare grund står verksamheten på, konstaterar Keukes verkställande direktör Elina Pekkarinen.

– Ett gott exempel är kombinationen av en webbutik och en fysisk butik. Med dess hjälp kan man säkerställa att försäljningen inte upphör helt även om en av kanalerna bokstavligen stängs.

Det behövs också resiliens i en snabbt föränderlig omvärld. Man klarar sig inte längre i åratal med en och samma affärsmodell, utan med tiden måste man anpassa sig och förändras.

– Kontinuerlig utveckling är viktigt i dag. De största vinnarna är ändå de som inte bara justerar och finslipar det gamla, utan som lyckas lösa samma behov på ett helt nytt disruptivt sätt, säger Pekkarinen.

Hur blir man starkare?

Beredskap är viktigt. Under normala förhållanden innebär det ekonomisk beredskap och att samla en buffert, men beredskap är också att identifiera olika risker.

– Man kan förbereda sig på framtiden och de förändringar den för med sig med hjälp av olika scenarier. Arbetet inleds med att man funderar på riskscenarier för det egna företaget, till exempel rörande arbetskraften, leveranskedjan eller tillgången till komponenter. Sedan funderar man på hur risken kan minimeras, beskriver Pekkarinen.

Förutom att bereda sig är det bra att utöka det strategiska tänkandet och se öppet på framtiden.

– Varje företag ska gärna ha en strategi som visar vägen och sätter ord på det man gör. Med en utomstående expert är det lättare att upptäcka och förstå hot och möjligheter för det egna företaget.

– Keukes experter säkerställer också att företagaren ibland lägger undan arbetshandskarna och stannar upp för att fundera på sitt företag och dess utveckling.

Hur kan ditt företag bli starkare? Boka tid för ett gratis rådgivningsmöte. Tillsammans funderar vi på scenarier och bygger en strategi för framtiden. Varje dag är en bra orsak att utveckla!

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Produkter i korgen: 0  / Boka tid »  / Töm korgen