Innehåll »
 

Artiklar

18.05.2022

Bra digital marknadsföring är målmedveten

Rätt riktad digital marknadsföring är när den är som bäst ett kostnadseffektivt och snabbt sätt att öka synligheten, nå potentiella kunder och främja företagets tillväxt.

Men hur lyckas man med det?

Målet med digital marknadsföring är i ett nötskal att leda besökare till företagets webbsidor eller någon annan nättjänst som företaget har och konvertera dem. Konvertering betyder att besökaren utför en bestämd mätbar handling, till exempel köper en vara eller tjänst i webbutiken eller lämnar sina kontaktuppgifter. 

För att få besökare till sina webbsidor behöver man synas i sökmotorernas resultat, eftersom de flesta konsumenter använder sökmotorer i sin köpprocess. Om företaget inte hittas med Google är dess möjligheter att nå nya kunder marginella. 

Därför tävlar företagen ständigt om bra placeringar i sökmotorerna. Synlighet förutsätter tekniskt välgjorda webbsidor med förstklassigt innehåll som hela tiden uppdateras. 

Sökmotoroptimering, eller SEO (Search Engine Optimization), betyder att man försöker optimera synligheten i så kallade naturliga sökresultat. Synligheten bygger på webbplatsens innehåll, så sökmotoroptimeringen börjar alltid med att kartlägga nyckelord. Med vilka sökord söker en potentiell kund mest sannolikt sådana produkter eller tjänster som företaget erbjuder? Med hjälp av nyckelorden produceras innehåll som gör det lättare för målgruppen att hitta webbplatsen. 

Ett annat sätt att öka synligheten i sökmotorerna är sökmotormarknadsföring, eller SEM (Search Engine Marketing). Det betyder riktad marknadsföring där reklamerna syns i sökresultaten endast med vissa kriterier, som kan vara ett sökord eller en plats. Sökmotormarknadsföring möjliggör väldigt exakt riktande av marknadsföringen och kan vara ett snabbare och kostnadseffektivare sätt att nå resultat än sökmotoroptimering.  

Allra bäst blir resultatet när man utnyttjar såväl sökmotoroptimering som sökmotormarknadsföring. 

Vid planeringen av marknadsföringen gäller det emellertid att tänka på att det inte räcker med att bara nå målgruppen. Om den digitala marknadsföringen ska lyckas måste webbplatsens innehåll motsvara målgruppens förväntningar och vara i linje med marknadsföringen. Om reklamen visar sig vara tomt prat försvinner de potentiella kunderna snabbt. 

Konverteringen bör kännas lockande och gå så smidigt som möjligt. Ni har väl en användarvänlig köpprocess? Är det lätt för besökaren att lämna sina kontaktuppgifter?

Allt börjar med en marknadsföringsplan

Först gäller det att göra en lista på vilka mål man vill nå med den digitala marknadsföringen. Ett bra mål är tydligt definierat, mätbart, relevant och realistiskt med tanke på företagets verksamhet, nåbart och tidsbundet. I stället för att som mål för marknadsföringen skriva en luddig text om att öka försäljningen så kan man ta som mål exempelvis att nå en viss konkret summa inom en bestämd tid. 

Efter att målsättningarna slagits fast görs en plan över hur de ska nås. Hur genomförs den digitala marknadsföringen, till vem riktas den och hur mäts den? Målgruppen påverkar vilka marknadsföringskanaler man väljer. Det är inte realistiskt att sträva efter maximal synlighet i alla kanaler och användargrupper. 

En målgruppsstudie är en viktig investering, eftersom marknadsföring utan att känna målgruppen i värsta fall bara är slöseri med pengar. Vilka kanaler använder företagets potentiella kunder, hurdant innehåll är de intresserade av och hurdana värderingar har de?

För att kunna bjuda kunderna på innehåll av jämn kvalitet som motsvarar deras förväntningar behöver man tydliggöra företagets grundbudskap och dess så kallade tone of voice. Hur vill man att företagets mission, vision och värderingar ska synas? Och vilka är företagets konkurrensfördelar i relation till andra företag?

När den digitala marknadsföringens mål och planen för att nå dem är klara är det dags för genomförandet. Framgångsrik marknadsföring kräver ofta modiga försök och uthållighet. Kom ihåg att fokus i all verksamhet bör ligga på kunden, alltså en människa – inte en ansiktslös målgrupp.

Till slut granskas och analyseras den digitala marknadsföringens resultat. Nådde vi de uppsatta målen? Vilka lösningar fungerade, vilka inte? Genom att analysera resultaten får man värdefull information om de potentiella kundernas beteende, vilket hjälper en att göra marknadsföringen ännu effektivare. 

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy