Innehåll »
 

Artiklar

14.06.2022

Sälja utan att truga

Du vet säkert känslan då säljandet går som av sig själv. Du behöver inte alls truga din produkt eller tjänst på kunden utan kunden vill helt enkelt bara ha den så snabbt som möjligt. Dina produkter och tjänster går åt som smör i solsken utan större ansträngning.

Men ibland kan det tvärtom vara så att ingen tycks vilja ha din produkt. Inte ens fast du trugar, marknadsför och använder enorma mängder tid och resurser. Ingen teknik tycks fungera. Du talar som för döva öron och blir frustrerad. Vad är det riktigt frågan om?

Svara på frågan varför

Försäljning handlar väldigt långt om att kunna svara på kundens varför. Hjälp kunden inse varför hen behöver din produkt. Vilket problem löser din produkt eller tjänst? Insikten skapar ett behov hos kunden. Ett behov av att köpa det du säljer.

Behovet föds av att kunden får veta något hen inte tänkt på förut. Kunden lär sig något nytt. Tänk på säljandet som att ge. Du erbjuder kunden din starka expertis, hjälper hen till insikt om något nytt och kommer med en lösning.  

Glöm alla fina termer

Du måste kunna förklara allt så okomplicerat att varenda en som hör dig förstår vad det är frågan om och varför. Glöm alla fina specialtermer och använd ett vardagligt språk. Tänk dig att du skulle sälja produkten till dina morföräldrar (om de inte råkar vara specialister på samma område som du).

När kunden förstår saken ordentligt är det lättare att sälja produkten. Kunden får ett behov av att höra och lära sig mer om saken. Insikten är A och O om det ska bli en affär. Du behöver kunna presentera ditt budskap enkelt och på ett intressant sätt för att ett behov ska uppstå. Att förstå är en förutsättning för insikt.

Berätta en berättelse

Knyt produkten eller tjänsten du vill sälja till en berättelse. Skapa en berättelse som kunden kan identifiera sig med. Berätta för kunden varifrån din produkt eller tjänst kommer, hur den görs, vem som gör den och vilka värderingar den representerar. Berätta hur din produkt eller tjänst föddes. Öppna upp historien om ditt varumärke. Och berätta framför allt vad man kan uppnå med produkten eller vad man uppnått med den. En bra idé är att dela andra kunders erfarenheter av dina produkter. Positiv kundrespons ger dina produkter och tjänster pålitlighet.

En berättelse gör din produkt eller tjänst lättare att närma sig och förstå. En bra berättelse stöder tanken om varför det lönar sig att skaffa produkten. Berättelsen förklarar din produkt eller tjänst och ger den en bakgrund.

Tänk på känslorna

Knyt också berättelsen om din produkt till en känsla. Ge först kunden en föreställning om och sedan en känsla av din produkt. Vilken känsla skapar din produkt eller tjänst? När du gör produkten attraktiv och lockande för kunden även på känslonivå höjer det köpmotivationen. Fokusera på att ge kunden uppfattningen att hen genom att skaffa produkten får samma känsla med vilken du säljer eller gör reklam för den. Känslan styr valet och förnuftet följer efter.

Försäljning är att påminna och att hjälpa

En viktig del av försäljningen är att påminna kunderna om dig och dina produkter och tjänster. Kom ihåg att du inte i första hand är en försäljare utan en som hjälper. Du hjälper människor att lösa problem. Då kommer de att vara tacksamma för att du hjälpte dem. Eftersom det i dag finns enorma mängder information att tillgå är det ofta svårt och tidskrävande att hitta rätt information. Människor är redo att betala för att inte själva behöva söka efter en lösning på sina problem och du kan erbjuda dem en lösning.

Tänk inte på försäljning som frånstötande utan som tilldragande. Du prackar inte på kunden din produkt eller tjänst utan du gör den så tilldragande att kunden vill köpa den. Kunden vill veta vad produkten eller tjänsten kan göra för hen. Fokusera alltså på att skapa en berättelse, vädja till känslorna och framför allt hjälpa. Då känns inte försäljningen som trugande eftersom den bottnar i en önskan att hjälpa människor. När den önskan är äkta känns försäljningen naturlig och lätt.

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy