Innehåll »
 

Artiklar

30.08.2022

Produktifiering underlättar köpandet

Produktifiering är ett ord många företagare hört, men ofta känns termen svårförståelig, främmande eller till och med mystisk. Vad är produktifiering och vad har man för nytta av den?

Syftet med produktifiering är att underlätta köpandet och säljandet av en vara eller tjänst och därigenom öka omsättningen och förbättra lönsamheten. I praktiken innebär det produktutveckling inklusive beskrivning, utformning och standardisering.

Produktifieringen av en tjänst (eller en vara) börjar med beskrivning. Det gäller att svara på frågan hur tjänsten skiljer sig till sin fördel från konkurrerande tjänster:

  • Vad innehåller tjänsten? Vilken är kärntjänsten och vilka eventuella stöd- och tilläggstjänster finns det?
  • Vilket problem hos kunden löser tjänsten?
  • Vilket tjänstelöfte ges åt kunden?
  • Hurdan är tjänstens marknadspotential och den uppskattade försäljningsvolymen?
  • Vad kostar tjänsten?

Det är svårt att veta kundernas åsikter om man inte frågar dem. När produktifieringen sker i samarbete med kunderna kan man försäkra sig om att tjänsten faktiskt blir nyttig för dem, ger dem mervärde.

Kom ihåg kundperspektivet i all utveckling

När tjänstens innehåll är beskrivet med kunden som utgångspunkt är det dags att vända blicken mot företagets interna processer, det vill säga hur tjänsten ska produceras och genomföras. 

  • Hur framskrider tjänsteprocessen: vilka arbetsfaser ingår och i vilken ordning ska de genomföras?
  • Vilka deltar i genomförandet?
  • Hurdan teknologi och vilka arbetsinsatser behövs?
  • Vilka gemensamma arbetsfaser ingår i olika tjänster?

Även om det är frågan om interna processer bör man hela tiden tänka på hur verksamheten känns för kunden. Skulle det till exempel vara till fördel för kunden att ha en enda kontaktperson i företaget eller kan det finnas flera utan att kundupplevelsen blir lidande? Och vilken betydelse har leveranstiden och kontaktstället för kunden?

Ett mål med produktifieringen är standardisering, vilket kan orsaka gråa hår särskilt om företaget säljer skräddarsydda tjänstehelheter. Men standardiseringen betyder inte att alla tjänster ska vara precis lika, utan de kan fortfarande skräddarsys. Standardiseringen betyder att vissa delar av tjänsten standardiseras för att kunna reproduceras. Det kan gälla exempelvis hur man möter kunderna eller vilken teknologi som används i produktionen. På så sätt behöver inte hjulet uppfinnas på nytt varje gång och verksamheten blir mindre personbunden. Standardiseringen sparar mycket tid och frigör resurser.

Produktifieringen synliggörs genom konkret material som tjänsterna presenteras med. Tydliga och kundorienterade beskrivningar av tjänsterna samt högklassigt försäljnings- och marknadsföringsmaterial underlättar och ökar försäljningen. Också marknadsföringen går snabbare och lättare med färdiga materialpaket. Ur kundens perspektiv kan bra informationsmaterial röja undan köphinder och underlätta köpbeslutet. Kundnöjdheten ökar också om kunden känner att hen får valuta för pengarna.

Därför lönar det sig att produktifiera:

  • Omsättningen ökar och lönsamheten förbättras.
  • Tidsanvändningen effektiveras.
  • Försäljning och marknadsföring underlättas.
  • Det blir lättare för kunden att köpa.
  • Kundnöjdheten ökar.
  • Det blir lättare att utveckla företagsverksamheten.

 

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy