Innehåll »
 

Artiklar

21.09.2022

Varför det är bra att ha en webbutik

Människor vistas allt mer i digitala miljöer. Det här har i hög grad påverkat var affärerna görs. Eftersom de fysiska butikernas betydelse har minskat och webbutikernas popularitet har ökat år för år så varför skulle du inte vara där kunderna är?

Under de två senaste åren har användningen av webbutiker ökat ytterligare, särskilt på grund av coronapandemin. Pandemin ändrade vardagen och människors sätt att köpa. Det ledde till ett nytt konsumtionsbeteende. Ibland har det varit nödvändigt att utnyttja tjänster uteslutande på nätet. Människor har allt mer övergått till att konsumera via nätet och har vant sig vid att köpa både produkter och tjänster där.

Är det svårt?

Att grunda en webbutik är i dag ganska enkelt och förmånligt. Du behöver inga stora investeringar. Men du behöver lite tid. Du behöver inte vara en kodare eller bygga webbutiken själv från grunden. En webbutik kan grundas relativt lätt på en färdig plattform och till låg kostnad. Inte heller i det här fallet behöver man uppfinna hjulet själv utan man kan utnyttja välfungerande system som redan finns.

Om du vill kan du naturligtvis bygga upp butiken helt själv, men det kräver både tekniska färdigheter, kodningskunskaper och lite större investeringar. Det viktigaste är att minnas att allt är möjligt. Välj själv vilken väg du vill gå.

Inte bara för produkter

Webbutiker säljer inte längre bara produkter. Praktiskt taget allt kan säljas via en webbutik. Även tjänster och expertis. Du behöver bara tänka utanför de gamla ramarna. Du har antagligen själv bokat tid till frisören eller någon annan tjänst på nätet, så varför skulle du inte sälja din yrkeskunnighet via en webbutik? Det gäller bara att presentera tjänsterna tydligt i webbutiken, produktifierade och prissatta. Så att de är lätta att nå.

Kunden i fokus

Ett av de viktigaste argumenten för en webbutik är att den beaktar kunden. Det är lättare för kunden att se i din webbutik vad du säljer och till vilket pris. Nuförtiden vill kunderna veta så mycket som möjligt om en produkt eller tjänst innan de fattar köpbeslutet. Inte bara pris utan också kvalitet, exempel, innehåll och rekommendationer. Ju bättre dina produkter är produktifierade och presenterade, desto bättre är det för kunden. 

Det är också bra att komma ihåg att dagens kunder vill kunna shoppa och undersöka tjänster 24/7. Idén med allt det här är att göra ditt företag lättare att nå. Med en webbutik kan du underlätta kundens köpresa. Kunden hittar dig lättare och förstår bättre vad du erbjuder. En webbutik är en form av service. Du kan erbjuda kunden en komplett serviceupplevelse som bygger på kundens egen informationssökning, produktjämförelse och köpprocess.

Webbutik eller fysisk butik

Du behöver inte tänka på webbutiken och den fysiska butiken som antingen eller. Du kan utnyttja bådas bästa sidor. En webbutik utesluter inte en fysisk butik utan är ofta ett komplement. Kunderna söker ofta först information på nätet och besöker sedan den fysiska butiken. Kunden kan till exempel kolla på nätet om du har en viss produkt till salu och sedan komma till din fysiska butik. Varför inte göra det möjligt? En webbutik kan också ge ekonomisk trygghet när konjunkturerna växlar. Webbutiken kan öka spelrummet.

Webbutiken kan vara ett sätt för dig att visa att du förstår kunden och att du vill hjälpa kunden att uppfylla sina önskningar. Kunden är inte kund i webbutiken bara under själva köpet utan också före och efter. Oavsett om butiken är fysisk eller på nätet är utgångspunkten framför allt att betjäna kunden.

 

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy