Innehåll »
 

Artiklar

16.11.2022

Att ta sig ut i världen kräver mod och förberedelse

Är gräset grönare på andra sidan? Kanske inte grönare, men det kan finnas mer av det. Finland är en såpass liten marknad att företag kan behöva söka tillväxt utomlands.

När tanken på internationalisering väl fötts vill man kanske helst erövra världen på stubinen. Men det lönar sig inte att rusa ut i övermod. Internationalisering kan hellre ses som en lång process än som ett projekt. 

Bra planering ökar möjligheterna till framgång

Internationalisering har tre huvudfaser: 

  1. Förberedelse
  2. Planering och schemaläggning
  3. Genomförande

I förberedelsefasen tar man reda på om företaget är redo att pröva vingarna ute i världen, det vill säga om verkligheten motsvarar önskan och visionen. Förbered dig på att det kan behövas flera år av ekonomiska satsningar, personalresurser och tålamod innan pengarna från den första internationella affären klingar i företagets kassa. 

Vad man behöver ta reda på:

  • Affärsverksamhetens lönsamhet
  • Personalresurser
  • Hur produkten eller tjänsten lämpar sig för den internationella marknaden
  • Samarbetet med kunder, underleverantörer och partner
  • Den egna kompetensen och möjligheten att skaffa sådan

När beslutet om internationalisering fattats utarbetas en långsiktig plan. En bra plan minskar avsevärt de ekonomiska och andra riskerna i samband med internationaliseringen.

Internationaliseringsstrategin tar upp följande saker:

  • Internationaliseringens tidtabell
  • Affärsverksamhet och personalfrågor
  • Produkter och tjänster
  • Försäljning och marknadsföring
  • Lag- och avtalsfrågor

Men det gäller att inte fastna i förberedelse- och planeringsfasen i oändlighet. Ett väldigt vanligt sätt ute i världen är att sälja först och tillverka och finslipa produkten efter det.

Människor handlar sinsemellan

När man börjar genomföra den valda strategin är det försäljning och marknadsföring och människor som gäller. Ett gott kundförhållande kräver förtroende, och det bygger man inte över en natt. Det sägs att en finländare ger upp efter tre förhandlingar, men att det krävs minst fem för att få till stånd en affär! 

När det gäller att bygga upp förtroendet är det en stor fördel att känna mållandets kultur och människor. Därför är det bra om företaget har en pålitlig kontakt i mållandet, som öppnar dörrar eller säljer själv. Man får också nyttig hjälp av exempelvis Business Finland och de utländska beskickningarna i Finland. 

Arbetet och tålamodet belönas när den första affären förts i hamn med framgång. Efter det är det lättare att göra nya affärer när företaget kan uppvisa en internationell referens och den lyckade säljprocessen kan upprepas.

Uppmuntrande ord till företag som drömmer om internationalisering

  • Allt behöver inte vara finslipat till hundra procent: ändringar och justeringar kan göras när det uppstår behov.
  • Språkfärdigheterna behöver inte vara perfekta: ofta använder köparen inte heller sitt modersmål.
  • Lita på att tålamod belönas. Fem förhandlingar utan resultat är normalt.
  • Gör inte allt ensam. Skaffa och ta emot hjälp och stöd. 
  • Kom ihåg att drömmar inte är tillräckligt stora om de inte känns spännande eller till och med lite skrämmande.

 

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy