18.10.2023
Att analysera bokslut och följa med resultaträkningen är visserligen viktigt, men ännu viktigare är det att leda företaget mot framtiden – planera och förutse.
En ekonomiplan är ett bra verktyg när det gäller att planera företagets framtid, beräkna lönsamheten och prissätta produkter och tjänster. Med hjälp av ekonomiplanen vet du också varifrån pengarna kommer, vart de går och hur mycket.
Det lönar sig att bygga planeringen på gamla data. Det senaste bokslutet och dess specifikationer är en bra grund för ekonomiplanen. Ju exaktare data du har tillgång till, desto sanningsenligare grund har planerna. Planera alltså inte enligt vad du tror utan använd verkliga tal.
Uppgifterna från det senaste bokslutet fungerar som grund för både lönsamhetsberäkning och budgetering.
Lönsamheten är ett mått på företagets förmåga att generera vinst. När företaget har mer inkomster än utgifter är verksamheten lönsam. Men sista strecket i bokslutet ger bara en helhetsbild av lönsamheten och det är bra att granska lönsamheten så detaljerat som möjligt.
Det är alltså helt säkert nyttigt och intressant att se hur ditt företags inkomster och utgifter fördelar sig på olika tjänster och produkter. För att kunna räkna ut det måste du definiera olika granskningsobjekt.
Använd dimensionerna i den interna bokföringen. Med hjälp av dem kan du följa med granskningsobjekt som är viktiga för ditt företag eller enskilda personers eller projekts produktivitet.
Dimensioneringen gör det också möjligt att jämföra och beräkna lönsamheten för olika tjänster, produkter, projekt och personer. Du kanske blir förvånad över att den tjänst som kräver mest tidsresurser inte är den mest lönsamma. Eller att den produkt ni säljer mest har det minsta täckningsbidraget. Eller kanske du får det bekräftat att det lönar sig att satsa på vissa produkter och tjänster.
Exakta tal och analys av dem hjälper dig att göra förändringar och styra planeringen av företagets verksamhet i en fruktbarare riktning.
Lönsamhetsberäkningen kan också innebära finjustering där köpandets psykologi spelar en viss roll. Därför är det alltid bra att beakta både enskilda produkters och hela affärsverksamhetens lönsamhet.
Ibland är det motiverat att sälja en produkt eller tjänst med lågt eller obefintligt täckningsbidrag om det innebär att man kan sälja något annat med högt täckningsbidrag.
Priskänslighet har att göra med kundens prismedvetenhet och hur mycket prisändringar påverkar köpandet. En alltför stor höjning av priset kan minska försäljningen markant. Å andra sidan kan en liten prissänkning öka försäljningen rejält.
Det är bra att göra olika beräkningar på vad som händer med försäljningen och lönsamheten om du till exempel höjer försäljningspriset med fem procent. Eller hur mycket mer du måste sälja av en produkt eller tjänst för att komma till önskat täckningsbidrag och resultat. Eller hur försäljning med rabatt påverkar lönsamheten och resultatet.
Budgeten är ett mångsidigt ledningsredskap. Budgeten ger en klarare inblick i företagets framtid och visar vad det kan betyda ur ekonomiskt perspektiv att nå målen.
Om arbetet som utförs i företaget är säsongsbundet och lönesummorna inte är lika varje månad kan du följa med i budgeten om du reserverat tillräckligt med pengar för lönerna.
Om det går mer pengar än du budgeterat till löner kan du planera arbetet bättre i fortsättningen eller sätta dig bättre in i bakgrunden till de poster som överskridits.
Budgeten förbättrar kostnadsmedvetenheten avsevärt – med hjälp av den kan du lättare förstå hur mycket pengar som går vart. Du ser också klarare hur mycket du behöver sälja för att nå dina mål och få ett bra resultat.
Börja din planering tillsammans med Keukes experter.
Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo
050 341 3210
keuke@keuke.fi