23.01.2024
Hållbarhet är ett aktuellt ord inom företagsverksamhet, men när är ett företag egentligen hållbart? Eeva Hellström, ledande expert inom morgondagens ekonomi på Sitra, uppmanar att tänka på handavtryck i stället för på fotavtryck. En föregångare inom hållbarhet kan genuint urskilja sig ur mängden.
Utgångspunkten för hållbarhetstänkande är att hållbarhet inte innebär det vi gör när vi följer lagen, utan det som görs utöver lagens krav. Att följa lagen är ju en grundförutsättning.
– Man tänker ofta att syftet med hållbarhet är att minska fotavtrycket. Men jag uppmuntrar till att snarare tänka på hurdant handavtryck företaget kan lämna i samhället och i världen med sina produkter och tjänster, säger Eeva Hellström, ledande expert på Sitra.
– I bästa fall kan företaget bygga hela sin existens och sitt syfte på hållbarhet. Företaget kan också utvecklas ur en hållbarhetssynvinkel.
Hellström medger att kraven på hållbarhet kan te sig som en riktig djungel för ett litet företag. Små företag har inte heller resurser och kompetens att arbeta med hållbarhet på samma sätt som stora företag.
– Hållbarhet utvärderas och rapporteras med hjälp av olika standarder. Men det finns en uppsjö av standarder och frågan är hur man ska kunna välja rätt.
Eeva Hellström konstaterar att standarder för hållbarhet ofta är kompromisser mellan olika intressen, och därför inte särskilt ambitiösa.
– Vill man vara en föregångare inom hållbarhet är det bra att ha ett nyfiket sinne. Det är också värt att ställa rätt frågor, till exempel vad mina barnbarn förväntar sig av mig och min företagsverksamhet?
Hellström uppmanar också till att nätverka och hitta rätt partner att nå målen med.
– Hållbarhet handlar om stora saker, såsom att minska koldioxidutsläppen, vilka konsekvenserna för naturen är och att bevara naturens mångfald. Allt det här hänger ihop med komplexa fenomen som inget företag kan lösa ensam.
– Därför är det värt att förena sina krafter och söka sig till sådana nätverk där hållbarhetstänkande står högt på agendan.
Också ett litet företag kan vara en föregångare inom hållbarhet, menar Hellström.
– Till exempel en frisörsalong kan fundera på hurdan energi och hurdana kemikalier de använder. Eller fundera på det sociala ansvaret och till exempel på om kunderna kan ha barnen med sig till frisörsalongen och hur kunden över lag tas emot och behandlas.
– Allt konkretiseras i frågan om varför företaget existerar. Är företagets syfte endast att göra vinst, eller skulle det också kunna ha i uppgift att lämna ett positivt handavtryck i världen?
Intervjun publicerades ursprungligen i kundtidningen Keuke Postia i december 2023.
Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo
050 341 3210
keuke@keuke.fi