10.06.2024
Företaget har sina kärnfunktioner och sin kärnverksamhet – och så finns det marknadsföring och försäljning. Tänk inte så, utan se också marknadsföringen och försäljningen som kärnfunktioner. Det är ju ändå så att utan kunder och försäljning har de andra funktionerna ingen större betydelse.
Marknadsföringen och försäljningen kan gärna ses som en helhet, inte bara så att marknadsföringen främjar försäljningsarbetet. Men det är sant att marknadsföringen banar väg för försäljningen. Välkända tjänster och produkter är lättare att sälja. Om du ringt kalla samtal någon gång känner du säkert till det här.
Marknadsföring och försäljning är kärnfunktioner och ingår också i företagsstrategin. Marknadsföringen främjar de strategiska målen och med försäljningen når man förhoppningsvis de ekonomiska målen.
Marknadsföringen är definitivt en viktig faktor i alla framgångsrika företagshistorier. Den är ett strategiskt förhållningssätt som hjälper företagaren att förstå marknaden, konkurrensläget och målgruppen, och att skapa starka relationer till kunderna och sticka ut bland konkurrenterna.
När företaget planerar sin marknadsföring förstår det alltså bättre hur marknaden och konkurrensen ser ut och vilka målgruppens behov är.
I marknadsföringsplanen definieras bland annat företagets marknadsföringsmål, målgrupper och kommunikationskanaler samt marknadsföringsåtgärdernas budget och tidtabell.
Kundorienterad marknadsföring är en väsentlig del av framgångsrik företagsverksamhet. Den hjälper företaget att skapa bättre produkter och tjänster, skilja sig från konkurrenterna, spara kostnader och skapa långvariga kundrelationer, vilket främjar företagets framgång och tillväxt.
Kundförståelse är en förutsättning för effektiv marknadsföring, eftersom den ger en djup insikt i vilka kunderna är, vad de vill och hur du bäst kan betjäna dem.
Fokusera alltså på din målgrupp i marknadsföringen och personifiera meddelandena så att de svarar på kundernas behov och intressen.
I definieringen av målgrupper är det viktigt att identifiera kundprofiler och segment, så att meddelandena kan skräddarsys till att passa respektive grupp.
Det är också viktigt att välja lämpliga kanaler enligt budskapet och målgruppen.
Tips! Lyssna på dina kunder och be om respons. Nöjda kunder är ofta trogna kunder som gärna köper av dig igen. Dessutom kan de rekommendera ditt företag åt andra, vilket ger fler kunder och ökar försäljningen.
Första fasen i försäljningsprocessen är också att identifiera potentiella kunder. Samma verktyg och lagbundenheter gäller i försäljningen som i marknadsföringen.
Försäljningen bör alltså riktas dit där kunderna finns och ofta lönar det sig att använda flera olika kanaler.
Kundrelationerna är guld värda för företagaren. Med en bra försäljning kan företagaren bygga starka och långvariga relationer till kunderna. Det innebär inte bara enskilda affärer, utan också att förstå kundernas behov och svara på dem på lång sikt.
En bra försäljare är därför en god lyssnare som förstår kundens behov. Det är också bra att förbereda sig på invändningar. Kunden kan ha tvivel som försäljaren måste hantera professionellt och övertygande.
Kom också ihåg eftervården. Eftersom det är billigare att sälja åt en kund man redan har än att försöka hitta en ny kund så lönar det sig att stärka kundrelationerna och upprätthålla tilliten.
Börja planera marknadsföringen och försäljningen nu! Boka tid till en snabb utvecklingsklinik som hjälper dig att komma igång effektivt.Tips! Sätt upp realistiska men ambitiösa mål för försäljningen och dela in dem i kontakttaganden och kalenderanteckningar. Ett konsekvent och systematiskt försäljningsarbete förbättrar försäljningsresultaten märkbart.
Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo
050 341 3210
keuke@keuke.fi