Innehåll »
 

Artiklar

01.11.2019

Välkommen till ett nytt år

Faktureringen ajour

Ifall faktureringen kommer på efterkälken är det senast nu bra att korrigera saken. Alla arbeten som utförts innan årsskiftet, och eventuell övergång till ny redovisningsperiod, ska läggas in på rätt är. Fakturering i rätt tid är god service åt dina klienter och på samma gång hålls den egna cirkulationen av inkommande fakturor uppdaterad och kassaflödet stabilt.

 

Förbered inför det nya året

Senast nu är det dags att börja fundera på det nya året. Utnyttja årsklockan i din planering. Du kan göra egna årsklockor för företagets löpande ärenden, ekonomin, kampanjer och marknadsföring. Det viktigaste i utförandet av årsklockan är antecknande av ärenden, varvid de mer sannolikt även blir gjorda. Ta med personalen i planeringen, så har du mer sannolikt även entusiastiska personer som förbinder sig till utförandet.

Du kan ladda modell för årsklocka HÄR


Budget för effektivitet

En budget är ett gott verktyg för planering av det nya året. Det är inte endast en prognos över inkomster och utgifter, utan även en verksamhetsplan som definierar hela företagets verksamhet. I små företag är det inte obligatoriskt att lägga upp en budget, men den ökar medvetenheten om utgifter och inför målmedvetenhet i kassaflödet. Det lönar sig alltså absolut att planera det kommande året även i eurotecken.

 

Förbered inför bokslutet

Ifall ditt företags redovisningsperiod slutar i slutet av december, lönar det sig att komma överens om ett förberedande möte med bokföraren redan nu. Början av året är bokförares mest upptagna tid.

Skriv en kom-ihåg-lista åt dig själv över ärenden och dokument som bokföraren behöver för bokslutet. Gå igenom listan med din bokförare, eftersom det är personen som vet bäst vilka av dessa som berör ditt företag.

  • Beskattningsbeslutet från föregående bokslut
  • Saldointyg från bankkonton samt ränteinkomster från kreditkonton
  • Inlämning av försäljnings- och köpfakturor som saknas
  • Reseräkningar (betalade senast den sista dagen i redovisningsperioden)
  • Information om handkassan
  • Uppgifter om ändringar i företagets egendomar
  • Saldo- och ränteintyg för lån
  • Uppgifter om borgen, panter, inteckningar samt andra ansvar och garantier
  • Ifall det finns lager, så inventarielista med underteckning
  • Protokoll från styrelsens möten och bolagsstämman, ifall inte redan inlämnade (Ab)
  • Eventuella ändringar i aktie- och delägarförteckningen (Ab)
  • Rapporter om värdepapper och investeringar
  • Uppgifter om leasing-avtal och -ansvar
  • Antalsmedeltal för företagets personal under redovisningsperioden
  • Skatteskuldsintyg
  • Eventuella gravationsintyg

Keuke hjälper dig gärna även i dessa ärenden. Boka tid till keuke (at) keuke.fi, 050 341 3210.

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Produkter i korgen: 0  / Boka tid »  / Töm korgen