Innehåll »
 

Artiklar

02.09.2019

Försäljning och marknadsföring är systematik

Försäljning och marknadsföring är enligt forskning de största utmaningarna inom små och medelstora företag. Man inser deras betydelse och oftast har man grundkunskaperna, men ändå satsas det inte tillräckligt på dem. Varför?

– Det mest utmanande är tidshanteringen. Företagare har som bekant händerna fullt upptagna med ärenden och det finns saker att göra varje timme i veckan och även mer, konstaterar Keukes företagsrådgivare Tomi Paakkunainen.

Tomi Paakkunainen började i Keuke i april, och han kom dit från försäljningsuppgifter i Vainu. Paakkunainen har studerat inom merkantila branschen i flera länder och har även sett inverkan av kulturella skillnader i villigheten att sälja.

– I Finland har man gjort försäljning till något slags monster. Däremot ser man i grannlandet Sverige försäljningen som det viktigaste och som en naturlig del av affärsverksamheten. Likaså är man i Sverige mer öppna för att ta emot försäljning.

– Jag anser att alla kan sälja. Byte av perspektiv kan hjälpa om det känns besvärande att sälja. Vad om man istället övergår till att tänka på det som att hjälpa kunderna istället för direkt försäljning.

 

INGET MULTITASKING

Många saker förblir ogjorda ifall man försöker göra dem vid sidan av andra saker eller i värsta fall samtidigt.

– Lär dig att använda kalendern, alltså att planera dagarna och veckorna på förhand. Det är det bästa rådet som jag kan ge. Skriv in tiden som du reserverar åt försäljning i din kalender och använd den tiden effektivt och enbart fokuserat på försäljning.

– Du kan lägga upp enkla mål åt dig själv, såsom att idag kontaktar jag två nya kunder och ringer en gammal kund.

Paakkunainen påminner att systematik är nyckeln till framgång – även i försäljning och marknadsföring.

– Ifall man utför försäljningsarbete regelbundet och konsekvent varje vecka börjar det bära resultat redan om en månad. Men betoningen ligger på ordet systematisk. Under sker inte snabbt och särskilt inte med sporadiskt hugskott.

 

SKA VI GÖRA DET TILLSAMMANS?

Vare sig det är fråga om försäljning eller marknadsföring, så hjälper alltid en god plan. Tomi Paakkunainen

uppmuntrar till att boka en tid hos expert på Keuke som hjälper att påbörja planeringen.

– Man kan göra egna processer och planer för försäljning och marknadsföring. Vi hjälper med till exempel med funderingarna på spetsen och innehållet för försäljningstal.

– Fokusering är prioritet i marknadsföringen. Alla är inte dina klienter. Allra först måste man alltså segmentera och fundera på sin egen målgrupp. Sedan funderar man på vilket slags innehåll och i vilken kanal man kommunicerar åt denna målgrupp.

Ett enkelt och mycket effektivt verktyg för utförande av marknadsföring är årsklockan. Den hjälper dig att planera och förbereda sig.

– Allra först kan man till exempel anteckna alla möjliga helger, högtider och säsonger i årsklockan. Därefter kan man fundera på vad man kan erbjuda för dessa, schemalägga och budgetera marknadsföringen och sedan sätter man bara igång.

 

Boka tid för kostnadsfritt möte 050 341 3210 eller keuke (at) keuke.fi.

 

Här kan du ladda ned Keukes årsklocka åt dig

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Produkter i korgen: 0  / Boka tid »  / Töm korgen