Innehåll »
 

Artiklar

01.05.2019

Klientupplevelsen viktigare än priset

Vad är tjänstedesign?

Tjänstedesign hjälper företaget att se den tjänst de erbjuder ur klientens eller användarens perspektiv. I tjänstedesign beaktas klienternas behov i företagets interna processer. Målet är en för klienten smidig och företaget effektiv och högklassig klientupplevelse. Tjänstedesign är mångprofessionellt, användarfokuserat och framför allt innovations- och utvecklingsarbete som utförs i samarbete med användaren och tjänsteproducenten. 

 

Jag borde förbättra företagets webbtjänster. Kan man använda tjänstedesign till det?

Största delen av dagens klientupplevelser förekommer digitalt på webben. Det är alltså en god idé att föra tjänstedesign dit var klienterna är. Klientens subjektiva tjänsteupplevelse är sann oavsett om den skett på webben vid betalning av räkning eller till exempel på ett kafé vid köp av fika.

 

Hur kommer man bäst igång med projektet? Finns något slags verktyg?

I tjänstedesign finns det inte en enskild process som man alltid ska följa. Faktiskt kräver tjänstedesign flexibilitet och de bästa designprocesserna formas enligt problemet. Den slutliga processen beror på företaget, problemet som ska lösas, personerna i processen, budgeten, tiden och andra resurser.

Valet av rätta metoder och verktyg för tjänstedesignprocessen är alltså alltid beroende av fallet. På webben finns redan ett stort antal verktyg och gratis information om tjänstedesign, som man kan använda för att komma igång. På Keukes tjänstedesignkliniker kan du också få en första insyn i utvecklingen av den egna tjänsten.

 

Kan tjänstedesign användas till all utveckling av företaget? 

Tjänstedesign används inte endast för utveckling av företagets tjänster, tjänstedesign är utveckling av företaget. En personal med dålig ledning, otydliga processer och gammalmodiga system kan alla påverka klientens villighet att köpa den produkt eller tjänst som ditt företag erbjuder. I nära framtid kommer klientupplevelsen vara viktigare än priset eller produktens brandnamn som särskiljande faktor, så utveckling av tjänster är idag viktigare för företag än någonsin tidigare.

 

INTRESSERAD AV SERVICE DESIGN?

Ifall du vill veta mer och diskutera utveckling av ditt eget företag, boka tid keuke (at) keuke.fi, 050 341 3210.

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Produkter i korgen: 0  / Boka tid »  / Töm korgen