Innehåll »
 

Artiklar

05.05.2020

Fart på försäljningen med hjälp av sociala medier

Det kan vara svårt att sätta igång med marknadsföring på sociala medier om man inte vet var man borde börja. Det viktigaste är att komma igång. Bäst lär man sig använda sociala medier genom att göra.   

Det första steget när man ska börja med marknadsföring på sociala medier är att välja rätt kanaler. Fundera över i vilka sociala mediekanaler du når ditt företags potentiella kunder och satsa på dem.

Om du verkar i B2B finns dina kunder sannolikt på LinkedIn eller på Twitter. Vill du nå ut till unga får du bäst tag på dem på Instagram eller Snapchat.

När du har hittat lämpliga sociala mediekanaler för ditt företag och lärt dig använda dem, kan du så småningom effektivera ditt budskap genom att rikta reklam till dina målgrupper.

Rikta inte din produkt endast till människor som använder den, utan fundera över vem som köper den. Om du till exempel gör reklam för en skjorta endast till män i åldern 25–35 år, glömmer du helt och hållet makar, mödrar, systrar och andra som letar efter en lämplig julklapp åt sin närstående.

INNEHÅLLET ÄR DET VIKTIGASTE

Kvantitet ersätter inte kvalitet, och ett eurobelopp kan inte rädda marknadsföringen om innehållet är dåligt. Kom ihåg att innehållet alltid produceras med kunden i åtanke, inte för företaget.

Bra innehåll underhåller dina kunder eller ger dem mervärde. Det lönar sig att modigt testa uppdateringar i olika stilar, då också överraskande saker kan väcka intresse och ge ditt företag den extra synlighet ni saknar.  

Satsa på bra bilder och tänk på bildvinklarna. Med moderna telefoner och gratis bildredigeringsappar åstadkommer du ett snyggt resultat av hög kvalitet på ett ögonblick.

För också modigt fram dina anställda, ert kunnande och företagets värden. Människor tycker om att följa andra människor och det är enklare att göra affärer med en bekant person.   

Skilj dig från dina konkurrenter med personer och ansikten. Forskning visar att över 70 procent av människorna litar mer på ett budskap från en annan människa än på reklam direkt från ett företag.

 TÅLAMOD LÖNAR SIG

Precis som med gymträning, finns det heller inga genvägar i marknadsföring på sociala medier. Goda resultat kräver regelbundna insatser. Resultaten syns inte nödvändigtvis efter en vecka eller två, utan det kan krävas flera månaders arbete för att öka synligheten.

Anteckna alltså i kalendern när du ska uppdatera sociala medier och gör det till en del av dina dagliga rutiner. När du planerar teman för dina innehåll på förhand, blir arbetet också effektivt.

Det är också bra att ställa upp mål och mätare med hjälp av vilka marknadsföringen på sociala medier följs upp. Olika kanaler ger mycket information om inläggets framgång, räckvidd och konvertering. Glöm inte heller direkt respons från kunder.

Utifrån informationen du får kan du utveckla dina innehåll och lära dig hurdan marknadsföring som fungerar just för dina kunder.

Om den sociala mediedjungeln ger dig ångest, kontakta oss på Keuke, så sätter vi tillsammans ditt företags sociala medier i skick! keuke (at) keuke.fi050 341 3210.

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Produkter i korgen: 0  / Boka tid »  / Töm korgen