Innehåll »
 

Artiklar

01.09.2020

Ingredienserna för tillväxt är vilja, mål och ihärdighet

Om företagets mål är att växa, var ska man börja? 

Att växa ska naturligtvis vara en delad strävan i företaget. Att företagaren förbinder sig och är entusiastisk är viktigt, liksom också visionen och missionen – vart är vi på väg och varför? 

När viljan och målet är som de ska, är det viktigt att se kritiskt på företagets och affärsverksamhetens helhet: är de grundläggande sakerna, såsom ekonomi, resurser, kompetens, försäljning och kundanskaffning, avtal, produkter och tjänster samt leveranskedjan i skick. För att identifiera dessa kan man ta hjälp till exempel av en traditionell SWOT-analys. 

Vilka är de berömda flaskhalsarna för tillväxt? Vilka utmaningar måste man förbereda sig på?

När man har fått upp farten på tillväxtstigen kan många slags interna och externa utmaningar dyka upp. Företagets funktioner måste omorganiseras i och med tillväxten, annars kan hela paketet falla isär – leveranssäkerheten lider, kundnöjdheten sjunker och personalens krafter tryter. Det är bra att koncentrera sig på det väsentliga och leda tillväxten.

En stor utmaning på tillväxtstigen är resursbrist, det vill säga pengar och rätt sorts kompetens. Tillväxten kan också bromsas upp av förändringar hos samarbetspartner. Allmänt taget är det bra att komma ihåg att tillväxtföretagande i hög grad handlar om att stå ut med halvfärdighet och osäkerhet. Ibland framskrider saker med stora kliv – ibland backar man eller står på stället trots ihärdighet. 

Vad är den bästa platsen eller det bästa sättet att nätverka och hitta partner för sin tillväxt?

Till exempel Keukes tillställningar. Det lönar sig att utnyttja olika tillställningar och evenemang för att nätverka och hitta samarbetspartner. Fundera på var dina potentiella partner rör sig och gå dit. På samma sätt kan du hitta partner till exempel på LinkedIn. 

Det är vanligt att fundera över finansiering. Hur finansierar man tillväxten? 

Alternativen är intern finansiering, offentlig finansiering, till exempel Business Finland, Finnvera och NMT eller EU Horisont. Det finns också privata investerare och olika alternativ för gräsrotsfinansiering.  

Utgångspunkten är att den egna ekonomin ska vara i skick. Det är svårt att få extern finansiering för tillväxt om kassan inte är i skick och nyckeltalen lyser rött. Det är viktigt att ha en ordentlig tillväxtplan och mål. De hjälper att definiera varifrån man överhuvudtaget kan söka finansiering och för vilket ändamål. 

Vilka redskap kan Keuke erbjuda för att planera och förverkliga tillväxt?                           

Vi på Keuke hjälper till såväl med den strategiska planeringen som med praktiska utmaningar. Vi börjar med att kartlägga nuläget samt definiera tillväxtmålen och strategin. Vi erbjuder sparring och vid behov någon som kritiskt utmanar din plan. Du kan stöta på många motgångar på färden mot tillväxt och då lönar det sig att söka hjälp. 

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Produkter i korgen: 0  / Boka tid »  / Töm korgen