23.02.2022
Även om tiden är knapp och marknadsföringsbudgeten obefintlig, gör åtminstone detta:
Testa hur du syns på webben: skriv in den tjänst du erbjuder som sökord i Google. Sök inte på ditt företags namn, för dina kunder söker inte på det. Sök på din tjänst.
Om din webbplats inte dyker upp ens på tredje sidan, lönar det sig att satsa på SEO, det vill säga sökordsoptimerat innehåll och Google-marknadsföring. När en ström av besökare hittar till din webbplats, kommer den att börja stiga i Google-sökningarna.
Också en enkel webbplats kan räcka, förutsatt att den uppfyller dessa kriterier: på sidorna hittas lätt all information som kunden behöver, sidorna öppnas snabbt och de hittas också med de vanligaste sökorden som används för att söka din tjänst.
Börja använda ett Google my business-konto och för fram dina tjänster och kampanjer där. Det här är särskilt viktigt om du har ett fysiskt verksamhetsställe, eftersom Google Maps möjliggör att också andra än lokala kunder hittar dig.
Fundera på din målgrupp och välj marknadsföringskanalen enligt den. Om du bedriver B2B-handel, är ditt val Google, direktmarknadsföring (e-postmarknadsföring) och LinkedIn.
Om dina kunder är konsumenter, lönar det sig att sikta på sociala medier. Coronapandemin har påskyndat det digitala språnget och år 2020 använde hela 69 procent av finländarna i åldern 16–89 år sociala medier*.
Bland sociala medier är Facebook (nuv. Meta), Instagram, Youtube, Pinterest och Tiktok ditt val beroende på vad du säljer och till vilken åldersgrupp.
Facebook är såtillvida ett säkert kort att det fortfarande är den mest använda kanalen för sociala medier i världen. Också i Finland når Facebook en mycket bred åldersgrupp: 16–74-åringar.
Näst populärast bland de sociala medierna – om man bortser från Whatsapp – är Instagram, som når 80 procent av 16–34-åringarna och ganska väl också 35–54-åringarna (50/40 %).
Om din målgrupp är unga (16–24-åringar) lönar det sig att satsa på Instagram, Facebook, Tiktok och Twitter, i den här ordningen.
Också Youtube-videor är populära. Om du har tiden och kunnandet för att göra videor är det värt att göra det. På Youtube klarar man sig bäst om man aktivt publicerar underhållande eller nyttigt innehåll för följarna. Med andra ord: har du redan nu händerna fulla med arbete ska du inte välja Youtube, om du inte lägger ur videoproduktionen.
Håll fast vid dina existerande kunder. Det är vettigare och förmånligare att behålla kunder du redan nått – och som är nöjda med tjänsterna – när det gäller förhållandet mellan input och output, än att skaffa nya kunder.
Glöm alltså inte kunderna du redan har, utan kontakta dem per e-post eller per telefon åtminstone en gång om året. När du kontaktar en existerande kund, glöm försäljarrollen och närma dig med en uppriktig serviceattityd: Hur står det till? Kan jag stå till tjänst på något sätt?
Då idkar du inte telefonförsäljning, utan upprätthåller en kundrelation och visar intresse och omtanke.
*Källa: Statistikcentralen
Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo
050 341 3210
keuke@keuke.fi