Innehåll »
 

Artiklar

25.01.2022

5 tips för att förbättra samspelet i teamet

I en arbetsgemenskap med en interaktionskultur där olikheter värdesätts och människorna litar på varandra, är konflikter konstruktiva och skapar nytt. Då upplevs en annan persons annorlunda tankesätt inte som ett hot eller en personlig kränkning, utan man förstår att saken är viktig för personen och att det är därför hen håller fast vid den.

Men om människorna i arbetsgemenskapen inte litar på varandra och interaktionskulturen inte fungerar, uppstår det förödande konflikter som skadar människor och också blir dyra för arbetsgivaren.

Det lönar sig att utveckla förmågan till socialt samspel i arbetsgemenskapen. Ett fungerande samspel förbättrar teamarbetet, förtroendet och stämningen – vilket å sin sida förr eller senare syns i resultatet.

Spara följande tips för kommunikation och interaktion och använd dem i praktiken:

1. Satsa på kommunikation: var medveten om att ingen någonsin förstår ditt budskap så som du själv avser det. I synnerhet via distansförbindelser är risken mycket stor att ditt budskap missförstås. Lägg tid på att formulera budskapet så att det säkert är tydligt för alla. Om saken är viktig, försäkra dig om att den har förståtts.

2. Gör inga antaganden eller tolkningar. Du kan inte veta vad någon annan verkligen menar. Om saken är oklar, fråga och be om precisering. När vi börjar tolka vad någon menar, är vi ute på hal is.

3. Lyssna på varandra. Fördela ordet under teammöten så att också de tysta och de som behöver mer tid kan ge sitt bidrag. Kom överens om en maximal tid som alla har att tala. Kom också överens om att det är förbjudet att avbryta.

4. Var genuint närvarande. Kom överens om att ni också är mentalt närvarande vid mötena: lägg bort telefoner och datorer. Endast den som antecknar besluten använder dator. Under distansmöten har alla kameran på och är fysiskt och mentalt närvarande. När vi ser varandra och upplever att vi är närvarande för varandra ökar det ömsesidiga förtroendet i teamet.

5. Ha lägereldar. Att berätta historier är ett bekant redskap för socialt samspel för människan sedan lägereldarnas tid. Metoden används också för att stärka förtroendet i krisområden under fredsförhandlingar. Gör berättandet till en del av veckomötet. Kom överens om att vid varje möte berättar en arbetstagare i tur och ordning om någon för sig viktig erfarenhet under sitt liv. Man kan ge berättelsen till exempel 5–10 minuter tid, och ingen får avbryta under den tiden. Efter berättelsen kan ni diskutera den och fråga mer.

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Produkter i korgen: 0  / Boka tid »  / Töm korgen