Innehåll »
 

Artiklar

03.01.2022

Produktivt arbete utan onödig brådska

Vad allt menar vi när vi talar om tidshantering?  Hur tar sig problemen uttryck?

Oftast kommer tidshantering på tal när en företagare upplever brådska, utmattning och stress eller när företagets resultat inte är på en tillräckligt god nivå. När det är bråttom blir det tristaste arbetet ofta ogjort. Hit hör till exempel att fakturera, att sköta kundrelationer, att skaffa nya kunder och att göra administrativa uppgifter.

Problemen med tidshanteringen syns snabbt i all företagets verksamhet. Naturligtvis lider också företagarens privatliv och familj.

Vad kan följderna bli om tidshanteringen inte är i skick?

På längre sikt hopar sig problemen och också viktiga arbetsuppgifter blir ogjorda i brådskan. I värsta fall påverkar problemen företagets lönsamhet och företagets ekonomi avmattas.

Om företagaren glömmer att ta hand om sitt välbefinnande och sin hälsa, har det ödesdigra följder. Företagaren är ofta företagets viktigaste resurs, men det får inte leda till att man arbetar dygnet runt varje dag. Man måste också komma ihåg att vila och återhämta sig för att orka vara chef och driva ett framgångsrikt företag.

Vilka verktyg eller metoder finns det för att förbättra tidshanteringen?

Det finns olika metoder för att utveckla tidshanteringen, men i fokus är dock företagaren själv och viljan att genuint utveckla sin verksamhet. Bättre tidshantering kräver tid att vänja sig och engagemang.

Effektiveringen av tidshanteringen börjar med att man identifierar alla arbetsuppgifter, rutiner och tidstjuvar. Lättast är det att anteckna arbetsuppgifterna under några veckor. Efter det kan man planera och fundera över prioritetsordningen för de olika arbetsuppgifterna.

Det viktigaste är att planera sin tidsanvändning och också göra plats för fritid. När de tråkigaste uppgifterna blir rutiner, sköts de nästan av sig själv. Du behöver inte göra allt själv utan en del kan du delegera till exempel till en bokförare. När du beräknar ett timpris för ditt arbete kanske du upptäcker att det skulle vara billigare att använda en utomstående expert.

Det allra viktigaste är ändå att identifiera onödiga arbeten och kanske till och med slopa dem. Det kan frigöra tid för andra viktiga saker, såsom familj och hobbyer.

Hur kan Keuke hjälpa företagare med tidshanteringen?

Vi på Keuke hjälper företagare med tidshanteringen. Vi går tillsammans med företagaren igenom verksamheten och arbetsuppgifterna och hjälper att identifiera spill. Vi hjälper företagaren också i svårare frågor, såsom att skaffa kunder och göra upp planer för verksamheten och framtiden.

På Keukes webbplats hittar du också tips och bottnar för att finslipa ditt arbete. Till exempel lönar det sig att utnyttja Företagstolkens färdiga bottnar, liksom Keukes årsklocka och andra guider.

Vill du ha hjälp med tidshanteringen? Boka tid för ett gratis möte.

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Produkter i korgen: 0  / Boka tid »  / Töm korgen