Innehåll »
 

Artiklar

04.08.2022

Tips för nya företagare – Tydligt kärnbudskap

När du grundar ett företag och har fått alla praktiska saker skötta är det dags att stanna upp. Sätt dig ner en stund och tänk på varför du grundade företaget. Vad är det du verkligen brinner för som fick dig att vilja bli företagare? 

Det kanske känns onödigt; ditt företag har ju redan finansiering, försäkringar, bokförare, webbadress och allt annat konkret. Men ett företag behöver kött på benen. Tänk det som så att de praktiska sakerna är företagets stomme. Stommen behöver produkter och tjänster omkring sig som kunderna kan köpa.

Ditt företag behöver därför en tydlig grundläggande idé. Om du ska kunna betjäna dina kunder bra är det viktigt med ett tydligt budskap.

Vad är din styrka?

Vad är din styrka? Vad är din passion? Vad är orsaken till att du beslöt dig för att grunda ett företag och erbjuda tjänster och produkter till kunder? Det här är din specialkompetens och därför finns ditt företag. Din kompetens är det du kan dela med dig av till andra. 

Fundera över vilket problem din specialkunskap löser. Ge ett löfte om hur du kan hjälpa. Det hur du kan hjälpa andra människor är din styrka. Du säljer inte bara din kompetens till kunderna, utan framför allt resultatet av den. 

Vilken är din målgrupp?

Ditt företags målgrupp är de människor du riktar dina tjänster och produkter till. Vem kunde ha nytta av dina produkter? Framför allt vem kan du hjälpa? Definiera ditt företags målgrupp. Utan en tydlig riktning är det svårt att navigera och se vart du är på väg. 

Med ett tydligt budskap om vad man gör och för vem blir också marknadsföringen lättare. Utan en tydlig inriktning är det svårare att sälja och produktifiera. Inriktning och precisering hjälper dig att se vart du är på väg och hjälper kunderna att förstå vad du erbjuder dem. Tydlighet ger verksamheten karaktär och ramar.

Våga begränsa

När du klargjort för dig vem du kan hjälpa vet du din målgrupp. Målgruppen kan gärna avgränsas så klart som möjligt. Ju tydligare din riktning är desto lättare är det att hålla den. Våga begränsa. Du kan inte erbjuda allt till alla. Fokusera i stället på att lösa problem i just ditt kompetensområde, med andra ord specialisera dig. Erbjud tydliga lösningar på din målgrupps problem. Skräddarsy din kompetens och dina specialkunskaper så att de betjänar målgruppen. 

Tydligt betyder enkelt. Ju enklare och tydligare ditt budskap är, desto lättare är det för kunden att nappa på det. Ett platt och obestämt budskap intresserar ingen, eftersom det inte är riktat till någon. Det når ingen. Väck människor och dela nyttig information.

Paketera tjänsten, produktifiera din kompetens

När du rensat bort det oväsentliga, paketera din specialkunskap. Gör ett så färdigt paket som möjligt av din tjänst eller produkt. Kom ihåg tydligheten igen. Berätta förståeligt och enkelt vad kunden uppnår med din tjänst eller produkt. Vilket problem löser den och vilken nytta får kunden? Tala människornas språk. När man säljer en tydlig produkt till en begränsad målgrupp når man en större publik. 

Det är ingen idé att alla säljer samma gräddtårta. Fundera i stället vilken kaka du kan bjuda på. Bjud med stolthet på just din specialitet. Fokusera inte på det där som alla andra försöker uppnå. Välj din egen grej och sköt den väl.

Våga göra, våga begränsa och tro på din kompetens.

 

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Produkter i korgen: 0  / Boka tid »  / Töm korgen