Innehåll »
 

Artiklar

12.10.2022

Fördelar med köpt digital marknadsföring

Digital marknadsföring har blivit helt väsentlig för många företag. Det är inte så konstigt eftersom människor spenderar mycket tid på nätet. Det här har också i hög grad påverkat hur och var människor köper. Ett företag behöver finnas där kunderna är. Digital marknadsföring kan gärna användas till att öka både försäljningen och synligheten. 

Varför betala för synlighet?

Digital marknadsföring är ett sätt att få kontakt med potentiella kunder och väcka deras intresse både på nätet och i andra digitala kanaler. Tanken är att synas på digitala plattformar och att hantera och öka företagets digitala synlighet.

Ett företag kan få synlighet antingen organiskt, det vill säga utan att betala för det, eller genom betald reklam. Särskilt när man vill öka synligheten och försäljningen kan det vara en bra idé att köpa reklam. Betald reklam kan finnas både på nätet och i sociala medier. Faktum är att betydelsen av betald reklam särskilt i sociala medier har ökat år för år medan den organiska synligheten har minskat. Med betald reklam får man säkrare resultat.

Verktyg för köpt synlighet på nätet och i sociala medier

Google har omfattande nätverk, så det är naturligt att utnyttja Googles verktyg för att effektivera försäljningen. Ett bra verktyg för betald reklam är Google Display, som når över 90 % av nätanvändarna. Google Display hjälper dig nå den rätta publiken genom att rikta reklamen. Du kan rikta dina meddelanden väldigt exakt. Tack vare riktandet når dina meddelanden dina potentiella kunder vid rätt tidpunkt och på rätt plats.

Sociala medier erbjuder också fungerande verktyg för betald marknadsföring. Framför allt hjälper de ditt företag att få mer synlighet på ett effektivt sätt. Sociala medier erbjuder riktad reklam som grundar sig på insamlad beteendeinformation. Facebook-pixeln är hörnstenen i marknadsföringen i Facebook och Instagram. Man kan annonsera utan Facebook-pixeln, precis som man kan annonsera utan verktyg för nätmarknadsföring, men då låter man bli att utnyttja en enorm potential i fråga om optimering, riktande och mätmöjligheter.

Fördelar med digital reklam

Den viktigaste fördelen med betald reklam är att man med hjälp av verktyg kan rikta synligheten så noggrant. Du behöver inte försöka gissa vad som fungerar utan kan bestämma väldigt exakt vem som ser dina meddelanden. Att de når rätt målgrupp gör meddelandena mångdubbelt effektivare. På det här sättet kan du också nå människor som du annars inte hade hittat.

Med Facebook-pixeln kan du följa med vad som händer på din webbplats och hur kunderna beter sig där. Den samlar in data åt dig - data som kan hjälpa dig bland annat att locka ny publik. Du kan också mäta resultatet av din reklam. Med hjälp av data som verktygen samlat in kan du planera och rikta din marknadsföring noggrannare och produktivare.

Digital reklam ger goda resultat till ett relativt förmånligt pris. Det krävs givetvis en del arbete för att du ska få tydlig information om hurdan reklam som fungerar bäst och hos vilken målgrupp. Ett bra tips är att först prova olika reklamer med små summor och sedan kolla vilken metod som fungerar just för ditt företag. Följ alltså med statistiken och gör ändringar och förbättringar utifrån den. Satsa på det som bäst ger önskat resultat.

Få sociala medier och nätet att fungera ihop

Betald reklam kanske leder till att en köpvillig kund blir medveten om ditt företag, men det betyder ännu inte pengar på företagets konto. För att reklamen ska vara till nytta behöver köpet genomföras annanstans. Reklamen är ett lockbete som leder kunden till rätt plats för att genomföra en önskad åtgärd, exempelvis ett köp. Alla ditt företags kanaler behöver samspela och arbeta för samma mål. Det är av stor vikt att dina webbsidor och dina kanaler i sociala medier kommunicerar och stöder varandra. 

Det gäller att satsa på smidig kommunikation mellan dina digitala kanaler. Om en reklamtext säger en sak bör webbsidan man kommer till genom att klicka på reklamen vara i linje med reklamtexten. Ett klick på en reklam leder till en landningssida som ofta är en av företagets webbsidor. På landningssidan bör man hitta det reklamen talade om. Annars lämnar kunden kanske din webbsida och du har betalt för ett onödigt klick. Reklamen lockar och uppmuntrar till att klicka mot målet, till exempel ett köp. Den egentliga önskade åtgärden görs exempelvis på företagets webbplats. Denna process, köpresan, bör vara så enkel och smidig som möjligt för kunden. Satsa alltså på en trevlig köpresa.

Remarketing

En stor fördel med både betald nätreklam och reklam i sociala medier är möjligheterna till remarketing. Att rikta marknadsföring till dem som redan visat intresse för ditt företag är både effektivt och smart.

Försäkra dig om att din reklam visas för de rätta människorna. Skräddarsy dina meddelanden så att de främjar ditt mål. Med Facebook-pixeln kan du skapa olika målgrupper bland besökarna på din webbplats, som alltså redan visat intresse för ditt företag. Med hjälp av Google Display kan du visa reklam för dem som besökt din webbplats, även på webbplatser som inte har med din bransch att göra. På så sätt kan du nå dina kunder på fler ställen och hjälpa potentiella kunder att komma ihåg ditt företag och dina tjänster. Marknadsföring är upprepning och ju oftare ditt företag syns desto troligare är det att du också får sälja.

Dela upp marknadsföringen

Varje inlägg du gör kan inte både uppmuntra till kontakt och marknadsföra dina produkter. Det är en ytterligare orsak till att det är klokt att köpa synlighet och använda verktyg som kan öka försäljningen. Priset på köpt reklam är också relativt lågt, särskilt jämfört med andra alternativ. Det är billigare att köpa synlighet än att få samma synlighet med eget arbete. Betald marknadsföring kan alltså ha många fördelar och när du väl kommer igång kan den spara arbetstid. 

 

 

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Produkter i korgen: 0  / Boka tid »  / Töm korgen