Innehåll »
 

Artiklar

22.02.2023

Virrvarret av sociala mediekanaler - Hur väljer jag rätt social mediekanal?

Det finns TikTok, Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn och Pinterest… De sociala mediekanalerna är många och kan vara ett träsk som slukar ofantligt mycket tid. Den splittrade digitala marknadsföringen kan ge många kommunikatörer huvudbry. Ett företag måste inte finnas överallt på sociala medier. Först är det bra att ta reda på vilken som är den bästa sociala mediekanalen för företaget.

Sociala medier är en del av marknadsföringskommunikationen, vilket innebär att det är klokt att utgå från några grundläggande saker. Utan strategi är det omöjligt att avancera produktivt och effektivt. Detsamma gäller för sociala medier, eftersom man genom att göra lite här och lite där snarare slösar tid än uppnår resultat.

Först är det bra att vara medveten om vem företaget vill nå, det vill säga vilken är företagets idealiska publik samt målgrupp. Hurdan är en representant för målgruppen? Hur gammal är hen och var befinner hen sig geografiskt? Vilka behov och utmaningar har hen och framför allt, hur kan företaget hjälpa hen med utmaningarna? Vid valet av rätt social mediekanal är det bra att utgå från målgruppens behov och tjänstens eller produktens kärnbudskap. Varför, för vem och hur producerar företaget den?

Efter det är det en god idé att undersöka de sociala mediekanalernas särdrag för att hitta den kanal som bäst betjänar företaget.

Facebook: fortfarande populärast

Fortfarande används Facebook av omkring 70 procent av finländarna, vilket betyder att kanalen erbjuder möjligheter för många företag. Facebook är ett bra val för i synnerhet B2C-företag som erbjuder konsumentprodukter och -tjänster. Många konsumenter använder Facebook också för informationssökning, när de letar efter evenemang och information om företag.

Sett till sina funktionsprinciper är Facebook en mycket enkel tjänst, eftersom företaget kan skapa en sida i den och publicera både bilder, text och videor där. Kommunikationen kan vara mångsidig. I praktiken är det dock värt att satsa på betald reklam på Facebook, eftersom organiska inlägg, det vill säga inlägg som inte marknadsförs, endast når relativt få mottagare. Betald reklam är effektiv på Facebook, och med också en liten budget kan man uppnå goda resultat.

Instagram: det mer visuella alternativet

Efter Facebook är Instagram den andra mest populära sociala mediekanalen i Finland. Med hjälp av den kan användarna dela bilder och videor. På Instagram ligger fokus också mer på delning av visuellt innehåll än på Facebook. Tjänsten är även populär bland B2C-företag.

Instagramanvändarna är yngre än de som använder Facebook. Antalet äldre användare ökar dock i jämn takt, men en stor del av de som använder Instagram är unga och unga vuxna. Störst synlighet på Instagram får man för tillfället med korta och underhållande videor, det vill säga reels. I synnerhet om video som format intresserar är det värt att använda sig av reels.

Bildflödet på Instagram är upplevelseinriktat och kan utnyttjas med hjälp av lättillgängliga bildberättelser. Med sådana kan du till exempel berätta om företagets vardag eller bjuda in tittaren bakom kulisserna på företaget för att föra företaget närmare kunden.

LinkedIn: den yrkesmässiga kanalen

LinkedIn är den viktigaste kanalen för yrkesmässigt nätverksbyggande. Dess användarkrets är mindre än till exempel Facebooks och Instagrams, men användarna är desto mer noggrant utvalda. På LinkedIn har värdet på inläggen större betydelse, det vill säga på vilket sätt ett inlägg kan vara till hjälp, nytta eller glädje för den som läser det. Enbart underhållningsvärdet är inte tillräckligt på LinkedIn.

LinkedIn är en populär kanal bland B2B-företag som gör affärer med andra företag, eftersom det via LinkedIn är möjligt att nå experter. I kanalen kan man föra professionella diskussioner, hitta nya arbetsplatser eller arbetstagare och också göra affärer. Fokus för inläggen ligger på texter, bilder och videor. Även betald reklam är möjlig på LinkedIn.

Pinterest: inspiration från vackra bilder

Majoriteten av de som använder Pinterest är kvinnor, och en knapp miljon finländare använder tjänsten. Det är en delningstjänst för bilder och länkar. I den letar användarna oftast efter inspiration och underhållning i form av vackert bildmaterial.

Pinterest lämpar sig för företag med ett visuellt snyggt innehåll. Om du till exempel är konstnär och säljer inredningstavlor eller gör färgglada och effektfulla smycken, eller om ditt företag binder stadens vackraste blombuketter är Pinterest ett bra ställe att visa upp sig på. I Finland är det i första hand B2C-företag som använder Pinterest.

TikTok: en kommande favorit

Under de senaste åren har TikToks popularitet rent av exploderat, och den ökande populariteten visar inga tecken på att avta. I Finland har TikTok över en miljon användare, och nästan hälften av dem är mellan 18 och 24 år. Om din målgrupp är unga personer kan TikTok vara valet för dig. 

TikTok är en kanal för delning av korta videor. Den startade ursprungligen som en underhållande kanal, vars populäraste innehåll var dansvideor. Mängden informativt innehåll håller dock på att öka i kanalen, och den är inte längre bara popmusik och tuggummituggande ungdomar. Det är också möjligt att göra reklam på TikTok genom att köpa avgiftsbelagd synlighet för videorna. Om det finns kreativitet och kunskap för att göra korta videor som ger insikter är TikTok en utmärkt kanal.

Twitter: nyheter och ställningstaganden kort och koncist

Majoriteten av de som aktivt använder Twitter är politiska beslutsfattare eller representanter för olika medier. I tjänsten kommunicerar man med hjälp av textbaserade meddelanden med högst 280 tecken, det vill säga tweetar. Andelen manliga användare är större på Twitter än på till exempel Instagram. Den typiska användaren är mellan 25 och 34 år.

Om det är någonstans man måste vara aktiv så är det på Twitter. Det rekommenderade antalet inlägg är hela 2–5 tweetar per dag. En annan viktig sak är att delta aktivt i innehåll som andra producerar. På Twitter skapar man med andra ord nyheter, man diskuterar och tar ställning.

Om företaget börjar använda Twitter är det bra att fundera över hurdana mål man ställer upp för användningen och att man behärskar att sammanfatta budskap. Twitter kan lämpa sig väl för företag som strävar efter att få kontakt med politiker och journalister.

Till sist är det bra att komma ihåg att det också när det är fråga om sociala medier är bra att prioritera. Det är ingen god idé att välja alla möjliga sociala mediekanaler som kommunikationskanaler. Det är bättre att använda en kanal aktivt och lära sig att använda den effektivt än att upprätthålla fyra slumrande kanaler. Det är bra att fundera över var målgruppen finns och rikta budskapet till den via sociala medier. Sovande sociala mediekanaler främjar inte försäljningen, utan kan ha precis motsatt effekt. Genom att undersöka saken lite i förväg kan man hitta de viktigaste och effektivaste sociala mediekanalerna samt få ut det mesta av dem på det sätt som bäst betjänar såväl företaget som kunderna.

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Produkter i korgen: 0  / Boka tid »  / Töm korgen