Innehåll »
 

Artiklar

23.03.2023

Känn dina kunder

Kunderna är värt mer än guld. Utan kunder behövs inte ens företaget. Därför är det av största vikt att känna sina kunder. Utveckla ditt arbete, dina tjänster och dina produkter enligt kundernas behov.

1. God kundupplevelse

Ett företag kan nå framgång endast om det har tillräckligt med kunder. Det bästa och hållbaraste resultatet garanteras genom tillräckligt många nöjda kunder. Hur ser man då till att kunden är nöjd?

Det viktiga är att inse att försäljning i hög grad bygger på en god kundupplevelse. Kunden har ett problem och försäljarens uppgift är att erbjuda en lösning på problemet. En god kundupplevelse bygger på att skapa mervärde för kunden. 

Det som skapar värde är faktorerna som får kunden att köpa både produkter och tjänster nu och i framtiden. Kännedom om kunden och förståelse för kundens önskemål ska gärna ingå i försäljningsprocessen.

 2. Förstå din kund

Grundvalen för en fungerande kundupplevelse är att förstå kunden. Kundförståelse innebär att företaget bryr sig om sina kunder, vet vad kunden behöver och utvecklar sin affärsverksamhet enligt kundernas behov. 

I stället för att bara koncentrera oss på att marknadsföra och sälja en tjänst eller en produkt, borde vi rikta blicken mot kunderna. Mot vem som köper och varför. Det hjälper i både marknadsföringen och försäljningen, det vill säga i slutändan är det att hjälpa kunden.

Företagets existens beror på kundernas framgång. Hederlig och välavvägd försäljning gynnar både kunden och försäljaren. Så byggs också förtroende och ett fungerande partnerskap på ett sätt som gynnar bägge parterna.

 3. Undersök

Överväg och undersök vilka dina kunder är. Hur gamla är de, vad tycker de om och var bor de? Vad är din genomsnittliga kund intresserad av, hur beter sig kunden och hur kom det sig att hen blev kund hos dig? Utnyttja befintliga data om dina kunder. Vad köper de, när köper de och föredrar de att handla på webben? 

Hur många följer företaget på sociala medier, hurdana inlägg gillar de och hurdana inlägg kommenterar de? Och känner du till kundernas åldersfördelning och kön? I vilka kanaler finns de över huvud taget och prenumererar de på ert nyhetsbrev? 

Det är bra att ställa många olika frågor och söka svar på dem. Du måste helt enkelt känna dina kunder för att veta vad du kan erbjuda dem. Då kan du också välja rätt försäljningskanaler och kanaler i sociala medier samt skapa innehåll som intresserar dina kunder. Din marknadsföring når kunderna bättre och gör försäljningen effektivare. Annars vet du inte vad du säljer och till vem. 

4. Till vem och vad?

Det är viktigt att förstå målgruppens behov och hur du når din målgrupp. Ju bättre du känner målgruppen, desto bättre kan du svara på målgruppens behov. Marknadsföringen ska därför planeras och genomföras via målen: vem marknadsför vi för och vilka produkter eller tjänster säljer vi. Ju bättre kunden identifieras, desto bättre kan man tillgodose kundens behov.

För att reklam ska lyckas, måste den vara av intresse för målgruppen. Syftet är inte att sporadiskt producera reklam lite här och där, utan att ta reda på vem som verkligen är intresserad av dina tjänster och produkter. 

5. Koncentrera dig på de potentiella kunderna

Det är betydligt enklare att hitta kunder när man vet hurdana de är. När du vet hurdana kunder du vill ha, kan du börja leta efter dem. Om du däremot vet vilka kunder du inte ska lägga krut på, kan du koncentrera dig mindre på att skaffa sådana kunder. Du kan fokusera mer på dina potentiella kunder.

Faktum är att inte alla kunder är lika värdefulla för företaget. Det är förnuftigt att styra verksamheten så att vi känner och identifierar de kunder som är mest värdefulla för oss. Företaget gör klokt i att inte erbjuda alla allt. För att kunderna ska bli kunder hos just ditt företag, och också bli trogna köpare, måste du först lära känna dem. Företaget kan blomstra när det känner sina kunder. Ta alltså väl hand om dina kunder.

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Produkter i korgen: 0  / Boka tid »  / Töm korgen