Innehåll »
 

Artiklar

18.04.2023

Finländsk, ekologisk och ansvarsfull handel på nätet

De senaste årens omvälvningar har märkts också i näthandeln. Pandemiåren var en utmaning för många branscher och gjorde plats för nya tjänster och tender. I resebranschen, som varit en stor aktör inom näthandeln, rasade försäljningen, medan handeln med fysiska produkter blev desto livligare. En glädjande trend är att finländarnas önskan att köpa i inhemska webbutiker har ökat märkbart. Ekologi och ansvarsfullhet intresserar också.

Köp på nätet har blivit vanligare

De senaste årens händelser har gjort att allt fler finländare väljer att shoppa på nätet. Enligt en undersökning som gjordes av den finska betaltjänstleverantören Paytrail gjorde 78 procent av finländarna inköp i webbutiker år 2021. Bland personer under 50 år var andelen så stor som 89 procent. Köp på nätet har blivit en vardaglig sak för allt fler.

Även om de yngre generationerna är de flitigaste nätshopparna så skedde den märkbaraste ökningen bland personer över 65 år. Deras andel i näthandeln ökar stadigt. I dag är de äldre åldersklasserna tekniskt skickligare och mer vana att sköta ärenden på nätet än förut.

Pandemin med sina restriktioner tvingade finländarna till nätet på uppköp oberoende av ålder och konsumtionsvanor. När de fysiska butikerna och tjänsterna öppnade sina dörrar igen då begränsningarna slopades, så hade den nya vanan att köpa på nätet redan blivit en del av många finländares vardag. Man ser inte heller några betydande skillnader i nätshoppandets popularitet om man jämför huvudstadsregionen med det övriga Finland.

Inhemskt intresserar

I samma undersökning ser man en trend som gläder framför allt inhemska webbhandlare. De inhemska webbutikerna har stärkt sina ställningar de senaste åren. Undantagstiden fick finländarna att allt oftare köpa i webbutiker och särskilt i finländska webbutiker. Finländarna använder hellre inhemska och lokala webbutiker än utländska.

Det innebär också att Asien, som tidigare dominerade webbhandeln, tydligt har förlorat i popularitet bland finländarna. Ändringen märktes redan 2020, då andelen personer som köpte i utländska webbutiker minskade till en tredjedel. År 2022 sade sig 62 procent av finländarna köpa bara i inhemska webbutiker och bara en tredjedel att de köper i utländska. Utöver de inhemska webbutikerna har också andra europeiska aktörer stärkt sin ställning i webbhandeln. 

Ekologiska värderingar

Situationen har påverkats mycket av ekologiska värderingar. Det har redan i många år talats om att jordens bärförmåga överskrids och trycket har ökat mot att vi måste konsumera hållbart. Konsumenterna är i dag mer medvetna och funderar över hur de kan påverka situationen med sina konsumtionsvanor; hur de kan konsumera med ett mindre ekologiskt fotavtryck och hållbarare.

Ansvarsfullheten och de starkare miljövärderingarna har lett till att det är inte bara är priset utan också många andra faktorer som påverkar köpbeslutet. Produkter som transporteras långa vägar belastar ju vanligen miljön mer än produkter som kommer nära ifrån. Därför är en långväga produkt inte ett särskilt ekologiskt val. Även om priset på asiatiska produkter kan kännas lockande så är många medvetna om att priset kan bli högre för miljön. Om produkten dessutom behöver returneras fördubblas utsläppen.

En satsning på ansvarsfullhet och kvalitet

Inhemska webbutiker kan sällan konkurrera med stora internationella aktörer i fråga om priset, men däremot i fråga om ansvarsfullheten och kvaliteten. Att använda inhemska butiker har också att göra med samhällsansvar, eftersom handeln är Finlands största sysselsättare. Köp från ett inhemskt företag främjar sysselsättningen i Finland. De använda pengarna stannar här och köpbeslutet stöder direkt det finska samhället. Också mervärdesskatten blir till nytta för hemlandet. 

Många konsumenter ser inhemska webbutiker som pålitligare och framför allt som ett ansvarsfullare val. Konsumenterna upplever det betydelsefullt hur deras konsumtion påverkar naturen. En ansvarsfull konsument beaktar hela produktens livscykel i sina val. Om produkten inte håller längre än några månader eller några tvättar är det lätt att förstå att den inte stöder ansvarsfullhet eller är av god kvalitet. Genom att välja en lite dyrare men hållbarare produkt får konsumenten bättre kvalitet och tar ansvar för sin konsumtion. 

Lokala aktörer lockar

Att finländska konsumenter gärna köper i inhemska webbutiker beror framför allt på att de vill stöda inhemska och gärna lokala företag. I Paytrails undersökning sade nästan hälften av svararna att stödandet av lokala företag påverkar deras köpbeslut märkbart. Nästan en tredjedel sade rent ut att de inte vill stöda stora internationella aktörer i näthandeln. De köper hellre mer sällan från närmare håll än oftare från långt borta och billigt.

Konsumenterna upplever det personligare och tryggare att köpa av lokala aktörer. Många finländare tycker att det kan kännas besvärligt att kontakta stora aktörer i problemsituationer. Lokala företagare är lätta att kontakta per telefon eller e-post och det är lättare att lita på att man får service. Konsumenterna litar också på att de får service av bättre kvalitet i inhemska och lokala webbutiker.

Summa summarum verkar konsumenterna vara allt villigare att även i näthandeln göra val som gynnar inhemskhet, lokala aktörer, miljön och en fungerande framtid.

 

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Produkter i korgen: 0  / Boka tid »  / Töm korgen