22.05.2023
TikTok är ett socialt medium där det publiceras korta videor. Videorna är i regel underhållande eller ger aha-upplevelser. Drygt 80 % av alla TikTok-användare i Finland är under 18 år. TikTok är en app som människor besöker framför allt i underhållningssyfte. TikTok har ökat i popularitet år efter år, så många företag funderar på hur de kunde använda kanalen i sin verksamhet.
Det kan vara lönt att överväga TikTok som kanal om företaget är redo att kommunicera avslappnat och underhållande. Om du gärna ger dina följare mervärde som exempelvis tips, idéer och inspiration i form av underhållande videoklipp så kan TikTok vara din grej.
Då är det bra att beakta att TikToks största användargrupp är de unga. Om ditt företags och ditt varumärkes målgrupp är ungdomar eller du vill rikta din kommunikation just till dem är TikTok en bra kanal. Men gå inte med i TikTok bara för att du tycker att du borde. Inget socialt medium är värt att vara med i bara därför att andra är det.
TikTok är ett ypperligt val om man vill bygga upp en gemenskap av unga kring ett varumärke. Och om en produkt eller tjänst är sådan att det är lätt att producera interaktivt, visuellt och lättsamt innehåll kring den passar TikTok också bra.
När man skapar kanalen gäller det att se till att företaget har tillräckligt med resurser och vilja att producera innehåll regelbundet och på lång sikt och att man behärskar målgruppens stil. Det är bäst att betrakta TikTok som ett noga övervägt långsiktigt val och att satsa på ständig utveckling av kanalen, inte låta den bli bara en stundens ingivelse eller ett test.
Innan man sätter igång med kanalen är det bra att stanna upp och fundera över vad företaget eller varumärket kan ge tittaren. Det lönar sig att ha tydliga mål med TikTok. Sedan är det bra att fråga sig varför och för vem innehållet produceras. Och sedan vad man vill förmedla och uppnå. TikTok ger mest om man tar sig tid att göra upp en handlingsplan.
TikTok-världen är livlig och tempot är högt, så det gäller att hitta sätt att skilja sig från mängden och skapa igenkännligt innehåll. Även om TikTok till stor del är en kanal som erbjuder underhållning, så behöver inte allt material vara bara lättsamt fjanteri. Informativt innehåll i tiktokstil kan fungera väldigt bra och vara ett sätt att skilja sig positivt från mängden. Gör alltså dina riktlinjer klara för dig så är det lättare att komma igång.
När ditt företag är i TikTok är videorna du producerar det viktigaste. Gör videorna underhållande. Underhållande behöver inte betyda bara roliga utan de kan också ge aha-upplevelser, väcka känslor och vara intressanta och medryckande. Videorna kan vara lärorika eller innehålla värderingar och ta upp samhällsfrågor, men på ett underhållande sätt. I TikTok kan du låta kreativiteten flöda.
Olika genrer markeras i TikTok med olika hashtaggar som är bra att kunna använda. Dina videors tema markeras med ämnesområdets hashtag. Som exempel markeras hälsorelaterade videor med #healthtok och matrelaterade med #foodtok. Med hashtaggarna gör du det lättare för både dina kunder och nya följare att hitta dina videor.
Videorna ska vara korta och budskapet komprimerat. Det gäller att genast komma till saken. Satsa extra på de första tre sekunderna och fånga tittarens uppmärksamhet med något intressant. Du kan fånga uppmärksamheten med en överraskande bildvinkel, en vacker vy eller ett roligt missöde. Du kan också använda text, men den bör vara kort. En kort text kan ge en vink om vad tittaren har att vänta.
TikTok präglas ännu av en äkthet som är svår att hitta i Instagram. En stor del av videorna i TikTok är hemgjorda på ett sätt som är lätt att göra för vem som helst. I TikTok kan du skippa det glansbildsaktiga och perfekta.
TikTok har sin egen stil som avviker från exempelvis tv-reklamer och YouTube-videor. Visa en ny och intressant sida av ditt företag, din produkt eller din tjänst. Ta fram något som vanligtvis spelar en biroll i företaget. Tänk på saker ur ett nytt perspektiv.
I TikTok är ljudvärlden viktig. Musiken och ljudspåren ger videorna rytm, så välj ljudvärlden noga. Att man får göra tassiga saker i TikTok betyder inte att innehållet kan vara slarvigt gjort. Planera noga, men genomför utan överdrivet förskönande.
Om du tror att TikTok skulle passa som innehålls- och reklamkanal för ditt företag kan det vara bra att slå till nu. Tills vidare har TikTok många användare, men rätt få företag som aktivt producerar innehåll där. Så det här kan vara en bra chans för dig som företagare.
Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo
050 341 3210
keuke@keuke.fi