30.03.2020
Information 30.3.2020
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy (Keuke) grundade för två veckor sedan en särskild kristelefon och frigjorde brådskande rådgivningstider att boka via webben för företag som lider av följder av coronavirusepidemin. Under dessa två veckor har över 300 företag i Mellersta Nyland sökt hjälp för att klara av krisen. Särskilt har det behövts hjälp inom frågor gällande ekonomi och personal.
– Cirka 45 procent av företagen har sökt råd för finansiering och 40 procent för ekonomiska ärenden. Inom personalärenden har vi gett råd åt 20 procent av dem som sökt krishjälp, berättar Keukes verkställande direktör Elina Pekkarinen.
I Keuke förbereder man sig nu på att hjälpa företagare att skriva ansökan om utvecklingsbidrag från NTM-centralen, utöver bidragen från Business Finland. NTM-centralernas stöd åt företag som sysselsätter 1–5 personer öppnas för ansökningar på tisdagen den 31.mars.
– Stöd för ensamföretagare ligger ännu under förberedning i Arbets- och näringsministeriet. Stöd för ensamföretagare ansöker man om hos kommunen.
– Vi har nu satsat ännu mer på kommunikation och vi informerar företagare inom vår region om alla möjligheter till stöd och tidtabellerna för dessa, i den ordning som mottagningen av ansökningar öppnas.
Keuke har öppnat ett särskilt jourhavande krisnummer som man kan ringa vardagar mellan 9-16. Företagare kan även ringa sin bekanta företagsutvecklare eller boka tid via webbkalendern. Rådgivningen ges per telefon och på webbmöte.
– Vi hjälper företagare att bilda en helhetsbild av företagets situation och göra en lista över nödvändiga åtgärder, såsom arrangemang för betalningstid. Därtill bedömer vi situationen gällande personalen samt beträffande ekonomi och finansiering. Det vill säga; räcker pengarna eller behövs det mer finansiering. Och förstås hjälper vi till att hitta och ansöka om rätt specialstöd, berättar Elina Pekkarinen.
– Vårt meddelande till företagare är att bli inte stående ensamma med dessa frågor. Saker blir klarare då man går igenom dem med en expert. Med en god plan kan känner man större tillförsikt till förmågan att komma igenom krisen.
Keukes krisrådgivningssida och elektronisk tidsbokning: www.keuke.fi/kriisineuvonta
Keukes krisrådgivningstelefon står till tjänst vardagar 9–16 på numret 050 523 8897
Mer information: Keukes verkställande direktör Elina Pekkarinen, telefon 050 549 2213. www.keuke.fi. Du hittar oss även på Facebook, Instagram och LinkedIn.
Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo
050 341 3210
keuke@keuke.fi