Innehåll »
 

Nyheter

25.05.2020

Tjänsten Företagshjälp erbjuder företag hjälp med att klara av coronakrisen

Tjänsten Företagshjälp erbjuder företag hjälp med att klara av coronakrisen

Tjänsten Yritysapu-Företagshjälp startar som ett samarbete mellan tre utvecklingsbolag som verkar i Nyland: Keuke, Posintra och Novago samt Nylands arbets- och näringsbyrå. Tjänsten, som finansieras av Nylands förbund, erbjuder företagen hjälp med att hantera akuta utmaningar som orsakats av coronaepidemin och att klara sig igenom dem. I mellersta Nyland erbjuds företag hjälp av Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab. Keukes verkställande direktör Elina Pekkarinen gläder sig över den möjlighet som den nya tjänsten erbjuder att på lång sikt hjälpa allt fler företag. Hon betonar också att det i denna situation är viktigt att be om hjälp och trots krisen fokusera på allt som kan göras nu. 

– Ingen behöver klara sig ur krisen ensam. Genom att vidta korrigerande åtgärder kan vi snabbare ta oss förbi krisen och skapa ny tillväxt. 

Till en början koncentrerar sig Företagshjälpen särskilt på företag inom restaurang- och servicebranschen som har en stor sysselsättningseffekt och som hör till de branscher som har drabbats värst av coronakrisen. 

– Vi följer ständigt med hur det går på företagsfältet och riktar tjänsten enligt i vilka branscher och i vilka frågor det behövs hjälp, konstaterar Pekkarinen. Vi började erbjuda krisrådgivning för företag i anknytning till coronapandemin i mitten av mars och över 900 företag har redan utnyttjat våra tjänster.


Tjänsten Företagshjälp erbjuder konkret hjälp 

Inom tjänsten Företagshjälp kontaktar Nylands arbets- och näringsbyrå med hjälp av sin samarbetspartner Sun Ura Oy företag i Nylandsregionen för att utreda deras behov av tjänster till följd av coronaepidemin. Om det konstateras ett klart behov av tjänster i företaget, förmedlas företagets kontaktuppgifter till utvecklingsbolagets företagsutvecklare, som tillsammans med företaget utarbetar en noggrannare lägesanalys och en konkret färdplan. Målet är att hänvisa företaget till just den hjälp som det behöver. 

Den hjälp som erbjuds företaget bestäms företagsspecifikt enligt behovet. Hjälpen kan till exempel innebära stöd för kartläggning av utvecklingsmöjligheter, för ansökan om lämplig krisfinansiering eller för att hitta nya affärsverksamhetslösningar. Avsikten är att vidta proaktiva åtgärder för att företaget ska klara sig igenom coronakrisen och hitta sätt att gå vidare i en ny situation. För att producera tjänsten har Keuke tillsatt ett eget team som är redo att hjälpa företagare med kort varsel.

– Vi går igenom om företaget redan har fått stöd för störningar i affärsverksamheten på grund av corona och hjälper till med att ansöka om stöd. Det är också viktigt att rensa tankarna genom att diskutera med en utomstående expert. Ta modigt kontakt så börjar vi tillsammans kartlägga situationen och planera för framtiden, uppmuntrar företagsutvecklaren Heini Kettunen.


Mer information:


Sari Virta                                                                         Heini Kettunen                                                        

tfn 050 379 0449                                                             tfn 050 549 5654

sari.virta(at)keuke.fi                                                      heini.kettunen(at)keuke.fi



 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Produkter i korgen: 0  / Boka tid »  / Töm korgen