18.12.2020
Statskontoret öppnar den elektroniska tjänsten för att ansöka om tidsbundna kostnadsstöd till företag måndagen den 21 december 2020 kl. 9.00.
Kostnadsstöd är avsett för företag vars omsättning har minskat med mer än 30% på grund av pandemin i juni- oktober 2020 jämfört med referensperioden 2019. Om företaget grundades den 1 maj 2019 eller senare är referensperioden från 1 januari till 29 februari 2020.
Det är inte nödvändigt att jäkta ansöker omedelbart i början av ansökningsperioden för att få kostnadsstöd; Kostnadsstöd regleras av lagstiftning som innebär att alla företag som uppfyller kraven för att få stöd och ansöker om det under ansökningsperioden kommer att få stödet. Du kan ansöka om kostnadsstöd från Statskontoret till 26 februari 2021.
De sektorer som omfattas av stödet har definierats i regeringsbeslutet idag den 18 december. Listan över sektorer definierar de sektorer som stödet riktar sig till och som har påverkats av korona. Listan över sektorer hjälper till att överväga andra möjliga skäl till varför företagets omsättning har minskat. Dessa inkluderar säsongsvariationer i företagets omsättning eller en minskning av omsättningen på grund av andra orsaker än koronavirusepidemin.
Företaget kan kontrollera på Statskontorets webbsida vilka sektorer är berättigade till kostnadsstöd enligt
dekretet.
Om företagets sektor inte faller inom ramen för stödet enligt dekretet kan företaget ansöka om kostnadsstöd om dess omsättning har minskat med mer än 30% på grund av korona i juni-oktober 2020 jämfört med samma tidsperiod 2019. Företaget skall visa särskilt allvarliga skäl för att bevisa att minskningen av omsättning har skett på grund av korona. Till exempel kan en begränsning eller order som har gjort det svårt att bedriva ett företag betraktas som en särskilt allvarlig anledning.
För att kvalificera sig för stödet måste företagets omsättning ha minskat med mer än 30% jämfört med referensperioden. Statskontoret får information om företagets omsättning från momsrapporter som företaget har lämnat till Skatteförvaltningen eller, i avsaknad av dessa rapporter, från rapporter som företaget själv lämnat.
Statskontoret har lanserat en räknare på sin webbsida för att bedöma om ditt företag är berättigat till stöd. Räknaren kan endast ge grova uppskattningar och resultatet är ännu inte ett formellt beslut om kostnadsstöd utan stödet måste tillämpas separat via e-tjänsterna.
Innan du ansöker se till att du har all tillgänglig information som krävs för att slutföra ansökan. Denna
information inkluderar:
Statskontoret får företagets övriga finansiella information och löneinformation från Skatteförvaltningen
och Inkomstregistret.
Kontrollera först om din fråga redan har besvarats på Vanliga frågor sidan eller på sidorna med kostnadsstödstjänster.
Om du inte hittar svar på din fråga kan du få råd om kostnadsstödtjänstens telefon och chattjänster. Telefontjänsten är öppen på vardagar från 9 till 15 på 0295 50 3050. Chattjänsten är tillgänglig för de som är inloggade på servicekanalen.
Statskontorets webbplats kommer också snart att ha en video som hjälper dig att fylla i ansökan.
Ansökningar och beslut om kostnadsstöd publiceras på Statskontorets webbplats. På webbplatsen kan du följa behandlingen av din ansökan eller hitta information om ansökningarna och deras behandling. Den första statistiken om ansökningsprocessen kommer att publiceras före årets slut.
Timo Laitinen, generaldirektör, tfn. 040 060 3561
Jyri Tapper, divisionschef, tfn. +358 295 502 950
Tuomo Yliluoma, servicechef, tfn +358 295 503 349
Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo
050 341 3210
keuke@keuke.fi