Sisältöön »
 

Täydellä teholla maailmalle

Toimitusjohtaja Harry Jankkari, BS BeStones Oy

BS BeStones on sipoolainen mainosalan osaaja, jonka tavoitteena on kehittyä kotimaisia asiakkaita palvelevasta yrityksestä kansainväliseksi tekijäksi. Samalla yritys aikoo muuttua kuluttaja-asiakkaita palvelevaksi sisustusalan toimijaksi.

– Valtaukseen lähdimme ensimmäisen selkeästi kuluttajille suunnatun tuotteemme takia. Asiakaspalautteen perusteella valon ja kuvan yhdistävälle sisustuselementeille on kysyntää, joten päätimme tarttua tilaisuuteen, Harry Jankkari kertoo.

Tavoitteena on suunnata vienti ensin Ruotsiin, missä yritys on käynyt jo esittelemässä toimintaansa. Jos kaikki menee hyvin, seuraavana aikomuksena on suunnata rohkeasti Eurooppaan.

– Ajatuksena on, että neljän tai viiden vuoden kuluttua uusi tuoteperhe on merkittävin työllistäjämme. Kasvun saaminen ei ole haastavaa meidän tapauksessamme, mutta siihen liittyy kuitenkin paljon huomioitavia asioita.

Kun kasvuun liitetään kansainvälistyminen, on edessä monia haastavia kysymyksiä. Uusien markkinoiden valtaamiseksi yritys päätti hakea tukea ammattilaisilta.

– Valtaus-palvelussa meidät pistetään ajattelemaan asioita hieman eri tavalla. Hankkeen ansioista pystymme katsomaan asioita avarammin ja uudesta näkökulmasta.

Jotta uusien markkinoiden valtaaminen onnistuu, on uskottava omaan tekemiseen, tuotteisiin ja tehtyihin päätöksiin.

– Kortit on katsottava loppuun asti, puolilla valoilla ei voi mennä.


Valtaus on lisää myyntiä

Toimitusjohtaja Laura Ahokas-Hokka, Versaali Oy


Mitä digitaalisuus tarkoittaa perinteisiä opasteita valmistavan yrityksen tulevaisuudelle? Entä mitä kasvaminen tarkoittaa työntekijöiden määrässä tai myynnissä? Muun muassa näitä asioita Versaali Oy:ssä on mietitty Valtaus-palvelun myötä.

– Olemme yli 60 vuotta vanha perheyritys, joten olemme toimineet pitkään samalla alalla. Valtauksessa meillä on mahdollisuus saada uusia ajatuksia, Laura Ahokas-Hokka sanoo.

Versaali tekee nyt 1,7 miljoonan liikevaihtoa. Seuraavan kahden vuoden aikana se on tarkoitus nostaa 1,9 miljoonaan.

– Meidän valtauksemme tarkoittaa hallittua kasvua. Haluamme myydä enemmän, mutta samalla pitää varmistaa, että on tarpeeksi käsiä tekemässä töitä.

– Haastavinta on varmasti juuri uusiasiakashankinta. Meidän tuotteiden ja palvelujen ostaja voi olla kuka tahansa: arkkitehti, rakennusliike, projektipäällikkö, tekninen johtaja, isännöitsijä. Kysymys kuuluukin, miten me löydämme ne oikeat ihmiset?

Sitä kysymystä Versaali on työstänyt omassa kasvusuunnitelmassaan yhdessä Keuken Kirsi Puron kanssa.

– Haasteellista tässä on myös oman ajan resurssointi, niin että kehittämistyölle jää oikeasti myös aikaa. Ulkopuolisen sparraajan kanssa tulee kuitenkin sopivasti painetta pysyä sovituissa aikatauluissa.

Valtauksen myötä Versaalin kolmannen polven yrittäjä antaa oman lupauksensa yrityksen tulevaisuudelle ja kasvulle.

– Nyt kun meillä on visio ja suunnitelma siitä, mihin me olemme menossa, niin minä lupaan pitää huolta siitä, että se myös toteutuu.


Rohkeudella kasvuun

Minna Skog, Trukkihuolto Marjeta Oy

Trukkihuolto Marjeta Oy huoltaa ja korjaa trukkeja sekä erilaisia raskaskoneita. Toimintaan kuuluu oleellisesti myös työturvallisuuteen liittyvien koulutusten järjestäminen ja varaosien myynti. Valtauksesta yritys sai tukea tulevaisuuden haasteisiin sekä uskoa omaan tekemiseen.

– Mekaanisten raskaskoneiden osuus tulee vähenemään automaatio- ja robottitekniikan myötä, joten ajatuksenamme on keskittyä jatkossa enemmän trukkien vuokraukseen ja erilaisten työturvallisuus- ja ensiapukoulutusten järjestämiseen, Minna Skog sanoo.

Tavoitteena on myös tuoda trukkeja maahan ilman, että ne ostetaan erillisen välikäden kautta. Maahantuonnin kannalta tärkeintä on löytää ulkomailta oikeat kanavat ja yhteistyökumppanit.

– Koulutustoimintamme kattaa tällä hetkellä lähinnä Etelä-Suomen, mutta tulevaisuudessa voisi olla mahdollista järjestää myös verkossa pidettäviä kursseja ja markkinoida niitä ulkomaille.

Valtauksessa Minna on päässyt verkostoitumaan ja kuulemaan muiden yrittäjien kokemuksia kasvusta, siihen liittyvistä haasteista ja etenkin niistä selviytymisestä. Tärkeintä oli kuitenkin oman liiketoimintasuunnitelman päivitys.

– Valtaus on lisännyt uskoa omaan tekemiseemme. Haluamme säilyttää perheyrityksemme maineen arvostettuna ja luotettavana toimijana, joten alkuperäinen ajatuksemme oli tavoitella vain maltillista kasvua. Hankkeen ansiosta olemme huomanneet, että meillä on kaikki mahdollisuudet paljon suurempaan kasvuun. Meiltä puuttui vain hieman rohkeutta.


Keski-Eurooppa haltuun

Yrittäjäpariskunta Sanna & Jari Mäkinen, Pentisol Oy

Järvenpääläinen Pentisol Oy valmistaa aerosoli, eli spray-tuotteita erilaisiin käyttötarkoituksiin. Päätös Valtaukseen lähtemisestä oli helppo yrittäjäpariskunta Sanna ja Jari Mäkiselle, sillä heillä oli onnistuneita kokemuksia ulkopuolisen sparrauksen tuomista hyödyistä.

– Tavoitteenamme on saada lisää liikevaihtoa, lisää henkilöstöä ja lisää asiakkaita. Keihäänkärkemme on kansainvälinen kasvu ja pyrimme vakiintumaan erityisesti tietyille Keski-Euroopan markkinoille, Sanna sanoo.

Pentisol oli mukana vuoden 2015 Kasvu Openissa ja Nordean kasvuohjelmassa. Yritys sai valmennuksesta paljon hyödyllisiä vinkkejä vientiin.

– Nyt Keuke ja Valtaus ikään kuin jatkavat tätä työtä. Kasvamisessa haastavinta on ajankäyttö ja priorisointi, joten on hyvä saada ohjausta sekä vahvistusta omille ajatuksille, Jari kertoo.

– Valtauksessa ihaninta on, kun pääsee istumaan muun yrittäjäporukan kanssa. Keskusteluistamme huomaa, että muilla on ihan samoja tavoitteita ja ongelmia. Pohdimme näitä yhdessä, jaamme kokemuksiamme ja mahdollisuuksien mukaan autamme myös toisiamme, Sanna kuvailee.

Pentisol on tehnyt määrätietoista työtä kansainvälistymisen eteen jo parin vuoden ajan ja yrityksellä on verkkoja monilla vesillä. Uusia asiakkuuksia on saatu esimerkiksi Saksasta ja Israelista.

– Viime vuosina olemme keskittyneet yhä enemmän myös elintarvikkeisiin. Paljon on tekemistä eikä tässä voi ikinä olla täysin valmis. Olemme kuitenkin valmiita valtaamaan, Jari lupaa.


Tulosta hyvällä fiiliksellä

Toimitusjohtaja Tomi Nurminen, LV-Pakki Oy

Järvenpääläinen LV-Pakki Oy toteuttaa putkiremontteja yhteistyössä muiden rakennusalan yritysten kanssa. Urakat tehdään joko alihankintana muille tai päätoteuttajan roolissa. Valtaukseen 18 henkilöä työllistävä LV-Pakki lähti mukaan Keuken Kirsi Puron ehdotuksesta.

– Lupauduin mukaan kaiken kiireen keskellä asiaa sen kummemmin miettimättä. Tarkemman pohdinnan jälkeen huomasin, että mukaan lähteminen voisi olla hyvä juttu. Ja sellaiseksi se on muodostunut, Tomi Nurminen sanoo.

LV-Pakki on saanut Valtauksesta ja Keuken ohjauksesta paljon hyviä eväitä yrityksen kasvun ja kehityksen tueksi. Tavoitteena on monipuolinen kehitys, jonka ansiosta yritys saa enemmän töitä, markkinoita sekä sen pohjalta myös tulosta.

– Tavoitteenamme on saada kolmessa vuodessa 30 prosenttia lisää liikevaihtoa. Putkiremontteja ja tarjouspyyntöjä on kyllä paljon liikkeellä, mutta meidän täytyy kehittää omia projektejamme niin, että saamme tehtyä ja tarjottua enemmän. Laadusta ja aikatauluista tinkimättä.

Valtauksen avulla toiminnasta on onnistuttu tekemään tavoitteellisempaa ja avoimempaa yhdessä työntekijöiden kanssa. Tärkeintä on osata keskittyä oikeisiin asioihin ja pysyä aktiivisena.

– Haluamme luoda asiakkaille positiivisen kuvan putkiremonteista. Työmaalla pitää olla hyvä fiilis työntekijöiden ja asukkaiden kesken.


YRITYSKUVAA UUDISTAMASSA

Anu Halme, City Dev Labs


Verkko- ja ohjelmointipalveluja suunnitteleva ja toteuttava City Dev Labs etsi konkreettista sparraajaa vastaamaan yrityksen kehittämistarpeisiin. Sopivaa auttajaa ei kuitenkaan löytynyt, ennen kuin yrityksessä kuultiin Valtaus-palvelusta.

– Keukelta oltiin meihin yhteydessä juuri oikeaan aikaan. Valtaus on hieno tilaisuus kehittää 25 asiantuntijaa työllistävää yritystämme, Anu Halme kertoo.

Puolen vuoden aikana yrityksessä on muuttunut paljon. Uuden markkinointinimen lisäksi uudistuksen ovat kokeneet myös yrityksen brändi ja toimintatapa.

– Olemme löytäneet Valtauksesta itsellemme sparrauskumppanin, jonka kanssa voimme miettiä yrityksemme sisäistä kehitystä ja etenkin sitä, miltä kaikki näyttää ulospäin ja miten viestimme siitä asiakkaillemme.

Asiantuntijaosaamiseen perustuvan yrityksen suurimpia kasvuhaasteita on uuden työvoiman palkkaaminen, sillä osaavien ja kokemusta omaavien IT-alan työntekijöiden löytäminen on vaikeaa.

– Palkkaamme myös vastavalmistuneita, mutta he tarvitsevat parikseen ohjelmoijan, jolla on kokemusta työelämästä ja erilaisista projekteista. Keuken ansiosta olemme saaneet vallattua jalansijaa rekrytointimarkkinoilla ja saaneet ratkaistua nykyisen työvoiman kouluttamiseen liittyviä kysymyksiä.

– Valtauksessa pohdimme myös vahvuuksiamme ja mitä voimme tarjota asiakkaillemme. Lupaamme myös miettiä, miten voimme jatkossa tuottaa entistä parempia verkko- ja ohjelmistopalveluita.

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

24.04.2024
klo 17:00

Kutsu: Keuken myynti- ja markkinointi-ilta: Myyntiä digitaalisessa maailmassa analogisille ihmisille

 

 

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori